Ryder Cup: Fantastisk oplevelse, fed stemning og sublimt resultat

Først et kæmpe tillykke til Nicolai Højgaard og resten af det europæiske Ryder Cup hold med det kæmpe resultat – sejr over USA på 16,5 – 11,5. Det har været en fest at være vidne til og eminent at se så meget god golf.

Fredag og lørdag var det som træningsdagene tidligt op og møde i frivillig-centeret kl. 5.15. Søndag kunne vi vente til 7.15. Her var der tid til morgenmad og hive de sidste søvnklatter ud af øjenkrogen. inden dagens arbejde skulle i gang. Selvom klokken var før selv solen gad at stå op, så var stemningen høj og alle var klar til dagens tjanser som fx hjælpere rundt om på hullerne, tribunerne, som mobile-marchals, buggy-chauffør, og publikum guides.

Vi var, som skrevet i det tidligere indlæg, blevet tildelt arbejde på 1. greens tribune. En tribune, hvor udsigten til hele hul 1 var fantastisk og stemningen alle dagene var god. I turneringsdagene er der flere tilskuere og flere der ønsker at have de bedst siddepladser på tribunen. Det betyder, at når banen åbnede for publikum kl. 6.45 (8.45 søndag) spurtede de mod den ønskede plads på tribunerne eller omkring green.

Der ligner det scenarie, der sker hvert forår, når køerne bliver lukket på græs efter at have været i stalden hele vinteren. Vi frivillige stod klar på tribunen og nød udsigten til de løbende tilskuere og hilste alle velkommen på tribunen. Selvom de havde løbet afsted, var stemning god og der var for størstedelen af tiden god ro og orden. Der er jo altid den tilskuer, som mener, at de selvfølgelig skal have en siddeplads, selvom der ikke er nogen ledige. Vi tog det med et smil og fortalte dem pænt, at de nok skulle få plads, når der blev ledigt og det blev deres tur. Det tog gerne 20-30 min at få fyldt tribunen op, hvor det største arbejde består i at finde de ledige sæder og få dirigeret publikum til dem. Når tribunen er fyldt op, er det at stille sig til siden og nyde stemningen og lukke nye publikummer ind, hvis nogle forlader deres sæder. Vi havde kun enkelte tilskuere, vi måtte fortælle, at man sidder ned på sæderne, når spillerne gør sig klar, men ellers opførte alle sig godt.

I år blev det store nye blandt publikum at synge, hvor man var placeret på banen. Når der ikke var spillere på vej, lød det ofte: “We’re the left side, We’re the left side, We’re the left side, of the green/hit/tee”, hvorefter den anden side responderede: “We’re the right side, We’re the right side, We’re the right side, of the green/hit/tee”. Der var også versioner med midten, hvis det gav mening. Det var virkelig stemningsfyldt og en herlig oplevelse med alle sangene, udklædningerne og det eminente vejr.

Efter europæerne vandt alle foursomes fredag formiddag løftede stemningen sig endnu et nyk opad. Det gjorde kun, at det blev en endnu større fest for alle tilskuerne og tilråbene mellem europæiske og amerikanske tilhængere blev hyppigere og højere. Det er lige dele seriøst og lige dele drillerier.

Søndag efter vi havde arbejdet på tribunen, gik vi mod green på hul 16. Statistisk set kommer de fleste bolde igennem her eller slutter her, så det var udsigt til meget og god golf. Det blev også opfyldt denne dag. Hul 16 er desuden et rigtig spændende kort par 4 hul, som spillerne kan drive. Nu siger jeg godt nok kort, men det er 277 meter langt fra turneringstee. Højre om green er der en sø og venstre om er der bunkere. Dvs. der skal et godt slag til at kunne ramme green. Specielt nu, pinden stod helt bagi og skjult af søen. Vi fik gode pladser lige bag flaget, så vi rigtig kunne følge med. Overfor os havde vi en storskærm, så vi kunne følge med i alle matcher.

Det blev en rigtig spændende eftermiddag. Vi så et par bolde kommer forbi og endelig var europæerne på 14 point. Nu skulle der kun en delt match til for at Europa havde vundet. Tommy Fleetwood går ned ad hul 16 – 1 op. Dvs. vinder Tommy Fleetwood hullet, er det halve point i hus. Tommy spiller godt og selvfølgelig sker det vigtige – Tommy vinder hullet! 2 op med 2 tilbage at spille og det ½ point sikret. Alle europæiske tilskuere gik amok og Tommy skreg sine lunger ud et sejrsbrøl. Resultat: EUROPA vinder Ryder Cup!

Vi så de sidste spillere spille hul 16, inden vi gik mod 1. tee, hvor afslutningsceremonien skulle forgå. Vi nød at se den begyndende aftensol, mens alle tilbageværende tilskuere hyldede deres sejrene helte og Ryder Cup’en blev overrakt til Luke Donald.

Vi frivillige afsluttede Ryder Cup i frivilligcenteret, hvor og der blev serveret drinks og snacks, som et afsluttende ”tak for hjælpen” til os. Oplevelsen af at sidde der i aftensolen, efter en hyggelig uge som frivillig, med en europæisk sejr, og en gin and tonic i hånden, blandt flere hundrede ildsjæle iført Europa gult vil jeg aldrig glemme. Det kunne simpelthen ikke være en bedre afslutning som frivillig på en fantastisk Ryder Cup.

Anne Sofie Siebuhr

Se fotos: