Regeltips i Roskilde

Hvordan bruger jeg lige golfreglerne, når jeg slår bolden ind i buskadset på hul 12 eller når bolden ligger på en sti?

Svaret er altid, at det kan du slå op i golfreglerne, men her får du en genvej til de mest almindelige situationer på vores egen bane her i Roskilde Golf Klub. Det er regel- og handicapudvalget, der med deres viden om banen stiller op med de enkle forklaringer på reglerne.

Vi starter med nogle enkelte huller som eksempler og hvis det bliver en succes, udvider vi med flere.

Du slår skævt fra teestedet og bolden lander på stien mellem hul 7 og 8. Her siger lokalreglen, at du kan få “lempelse uden straf”. Det vil sige droppe bolden på græsset og så slå videre derfra, uden at det koster dig et ekstra slag.

Du skal finde det “nærmeste punkt for lempelse”, også kaldet “referencepunktet”. Det nærmeste punkt for lempelse bestemmes ved, at man placerer sine fødder så nær ved stien, at man kan slå til en bold, der ligger udenfor stien og boldens placering er så “referencepunktet”.

Men på hvilken side af stien er “referencepunktet” – og hvordan dropper du så?

På billedet er bolden landet lidt til højre for midten af stien. Jørgen Lindélius og Hans Kristian Olesen står på hver side af stien og har markeret “referencepunktet” for henholdsvis venstre og højre side af stien. Jørgens referencepunkt er lige udenfor stien, mens Hans Kristians er et stykke inde på græsset, fordi han også skal have plads til at stå på græsset. Men det er kun tilladt at bruge det referencepunkt, der er tættest på der, hvor bolden ligger på stien, så selv om bolden ligger lidt til højre for midten på stien, kan det godt være, at man skal spille på venstre side af stien.

Svar: Det er Jørgen, der står det rigtige sted. Afstanden mellem bolden på stien og de to referencepunkter på hver side af stien er kortere over mod Jørgen til venstre end til Hans Kristian til højre, selv om bolden ligger til højre på stien. Derfor skal bolden droppes på venstre side.

Men hvor skal du så droppe? Ud fra referencepunktet må du droppe inden for en kølles længde (fx en driver) uden at komme nærmere flaget. Og her dropper du så på normal vis ved at lade bolden falde i knæhøjde. Bolden må ved droppet ikke ligge længere væk end en kølles længde fra referencepunktet – gør den det, så må du droppe om.

Slår du lidt for meget til højre fra teestedet, så risikerer bolden at lande inde i rækken af buske og træer, der står mellem hul 12 og hul 18. Du kan oven i købet risikere, at bolden lander så langt inde, at der er længere end to køllelængder ud til græsset på begge sider. Så hvad gør du så?

Her får du tips til at håndtere udfordringen med en bold, der er landet inde i buskadset.

Krav: For at droppe, skal du finde bolden. Kan du ikke det, så er der ingen anden udvej end at gå tilbage og slå et ny bold fra, hvor du slog før. Det er så dit tredje slag. Er du i tvivl, om bolden kan findes, er det derfor altid en god idé at slå en provisorisk bold med det samme. Så slipper du for at gå tilbage, hvis du ikke kan finde den første bold.

Hvis du kan finde bolden, har du følgende muligheder – med et strafslag:

1. Gå tilbage og slå en ny bold fra, hvor du slog før
  2. Drop så langt tilbage, som du ønsker, i en lige linje fra der, hvor bolden ligger i buskadset i retning mod flaget
  3. Drop to køllelængder til siden – dette er sandsynligvis kun en fordel, hvis du på den måde kommer ud på græsset igen

Yderligere forklaring til punkt 3: Sæt en tee, hvor bolden ligger. Sæt derefter en tee to køllelængder fra bolden – til siden og bagud.

I denne halvcirkel – altså ikke nærmere flaget – skal du droppe.

På billedet har Jørgen Lindélius valgt at droppe efter punkt 2, altså så langt tilbage, at han kan slå tilbage på fairway. Han har målt en kølles afstand til venstre, til højre og bagud i forhold til det “referencepunkt”, på linjen, han har valgt, og dropper så inden for denne halvcirkel.

Herunder kan du finde links til golfreglerne og se videoer:

Golfreglerne

Golfreglerne er blevet forenklede, men der er stadig meget at holde styr på, hvis man skal kende til det hele.

Turneringsspillere skal være rigtig godt klædt på i forhold til alle regler – det kan være en stor hjælp, når man spiller holdkampe og turneringer.

Alle øvrige spillere behøver ikke nødvendigvis at kende reglerne helt til bunds, men der er en række regler, som er basis, når man spiller golf. Dem kan du læse mere om på Dansk Golf Unions hjemmeside – og her på hjemmesiden har vi samlet både nogle links men også nogle videoer, der er blevet produceret i anledning af en større regelændring i 2019, men stadig giver god lærdom på en pædagogisk og let forståelig måde.

Det er tv-kommentator Henrik Knudsen, der fortæller om reglerne. Videoerne er lavet med udgangspunkt i de regler, der blev gældende fra 1. januar 2019. Der er senere kommet andre – mindre – ændringer. Disse er alle opdateret via de links, du ser herunder.

Videoerne er lavet i samarbejde med Dansk Golf Union – du kan også finde dem på www.golf.dk.

Her er link til golfreglerne på Dansk Golf Unions hjemmeside.

Her er et link en online-udgave af golfreglerne.

Her kan du finde et link på Dansk Golf Unions hjemmeside til golfreglerne som app.

Her finder du link til en regelprøve på Dansk Golf Unions hjemmeside.

Herunder kan du se en video, der fortæller om de seks vigtigste fokuspunkter i de regelændringer, der kom i 2019. Der er senere kommet flere – mindre regelændringer, så den helt opdaterede version finder du via www.danskgolfunion.dk/golfreglerne.

På Youtube er der også mange videoer, der forklarer om de nye regler. Herunder kan du på engelsk se en gennemgang af de 20 vigtigste regelændringer, godt og enkelt forklaret af Yves C. Ton-That, regelekspert hos firmaet Expert Golf.

Lars Søndergaard
Formand og ansvarlig for regler
lars.soendergaard@fritid.tele.dk
Jørgen Lindelius