Golfkørekortet

“Golfkørekortet” er et bevis på, at du gerne må spille golf både hos os og i andre klubber. Når du har fået kortet, så ved du noget om regler, noget om kutymer, etikette og sikkerhed og kan slå bestemte slag, så du nogenlunde kan komme rundt på banen.

Der kan dog være regler i de enkelte klubber omkring et maksimum handicap. Det er ikke alle baner, hvor man kan spille fra handicap 54, som er det handicap, du får tildelt, når du starter.

Undervisning og prøve er opdelt i tre faser:

• Teori
  • Slagprøve
  • Spilleprøve

Undervisningen står klubbens protrænere normalt for. Deltager du i et forløb med prøvemedlemskab, så vil undervisning og prøve være en del af dette forløb.

Når du har fået undervisning og er klar, så skal du bestå følgende:

Regler

Svare på et spørgeskema om regler – her kan du se regelprøven.

Slagprøve

• 10 put slås en meter fra hullet, mindst fem skal i hul
  • 10 put slås 15 meter fra hullet, mindst tre skal ligge inden for to meter fra hullet
  • 10 korte chip tre meter fra green, mindst tre skal ligge inden for fire meter fra hullet
  • 10 pitch 50 meter fra green, mindst tre skal ligge inden for fire meter fra hullet
  • 10 bunkerslag, mindst tre skal ligge på green
  • 10 slag med valgfri kølle, mindst fem skal være over 100 meter (80 meter for damer)

Alle slagprøver gennemføres efter aftale med klubbens pro.

Spilleprøve

Du skal spille mindst to runder på Skjoldungebanen og du skal opnå mindst 12 stablefordpoint. Vi anbefaler, at du spiller fra tee 25 og du kan se dit antal ekstra slag på scorekortet. Mindst en af gangene skal være med en mentor eller en spiller med DGU-handicap.

Det lyder voldsomt med en prøve, men bare rolig. Du skal nok lære det – og så er det altså ikke mere alvorligt end som så. Vi er alle startet som begyndere. Prøven skal sikre, at du er klar til den store bane og at du får en god oplevelse ud af turen.

Inden golfkørekortet

Alle nye medlemmer, passive såvel som aktive, må anvende drivingrange, indspilsområdet, puttinggreenen og 9-huls banen.

Du kan med fordel også starte med at købe en række træningstimer. Her vil du blive trænet i almindelige golfslag, slag ud af og over bunker, indspil til green og putting.