Mere baggrund om årsag til trænerskift i klubben

Bestyrelsen har fået en hel del reaktioner, efter at det her på hjemmesiden blev offentliggjort, at bestyrelsen og træner Lasse Frølich ikke har kunnet blive enige om en ny aftale – og at Lasse derfor stopper i klubben med udgangen af 2023-sæsonen.

”Det er kommet bag på mange, at Lasse ikke skal fortsætte i klubben og mange har efterlyst, at bestyrelsen uddyber, hvorfor denne beslutning er taget. Både Lasse og bestyrelsen har ønsket, at trænerstoppet sker i god ro og orden og derfor havde vores første fælles udmelding mest fokus på at sige Lasse tak for samarbejdet,” fortæller formand Flemming B. Nielsen på bestyrelsens vegne og tilføjer:

”Imidlertid kan jeg godt forstå, at så stor en forandring i vores klub kræver en nærmere forklaring og derfor har vi besluttet at informere yderligere – dog stadig sådan, at vi ikke kommenterer personsagen og det konkrete indhold i vores aftale.”

”Vores nuværende aftaler med protræneren er uden målbare succeskriterier og samtidig ikke økonomisk attraktiv for klubben. Det ønsker vi at lave om på – bl.a. også ved at sikre, at vi får endnu flere træningstimer til medlemmerne ud af vores penge. I den nuværende aftale går mange timer til opgaver, som ikke er decideret træningsrelateret, herunder også timer til elitearbejde, som vi synes, kan bruges mere hensigtsmæssigt.”

”Desuden har vi et ønske om, at de relevante udvalg selv får indflydelse på, hvor meget de ønsker at gøre brug af træneren. Det er noget, vi vil sætte i gang i forbindelse med budgetlægningen for det kommende år. Her bliver vores udvalg bedt om at præsentere og argumentere for et budget til brug af træneren. Disse ønsker behandles/godkendes så af bestyrelsen inden den kommende sæson,” siger Flemming.

”I bestyrelsen arbejder vi ud fra klubbens officielle strategi. Den handler om vigtige ting som kvaliteten af bane, klubhus og øvrige faciliteter, det sociale liv, prioritering af ungdom, støtte til eliten og at vi er en klub, hvor de frivillige er drivkræften. Vi er altså ikke ved at lægge en ny retning, men vil gøre mere ud af den del, hvor vi i dag ikke er gode nok. Vi sætter ikke flere penge af, men den øvelse, vi har gang i, vil sikre, at vi bruger pengene mere effektivt og der, hvor de gør mest gavn.”

”Over de sidste 10 år er antallet af ungdomsspillere halveret samtidig med, at vi som klub har en høj gennemsnitsalder. Derfor er det rettidig omhu at tiltrække og udvikle flere unge og på den måde sikre klubbens fremtid. Det har vi også været i dialog med Lasse om. Bestyrelsen har drøftet vores ønsker i flere år og de første samtaler med Lasse om en ny aftale skete i februar 2022. Her fortalte vi Lasse, at vi ønsker nogle ændringer, når den nuværende aftaler udløber – både i forhold til antal træningstimer, økonomi, målbare succeskriterier og en bedre forventningsafstemning mellem ledelse/bestyrelse, klubbens udvalg og protræneren.”

”Imidlertid har Lasse her i maj 2023 meddelt os, at han ikke kan se sig selv i de ønsker, klubben har til en ny kontrakt, herunder økonomien – og derfor er det endt med en aftale om, hvordan vi bedst muligt kan skilles, når den nuværende aftale udløber ved årsskiftet,” lyder det fra formand Flemming B. Nielsen.

Bestyrelsens plan er i løbet af efteråret at kunne præsentere en ny træner, der tiltræder i 2024.”