Vega slog det første slag på Skjoldungen

13-årige Vega Gamst med et golfhandicap på ca. 40 blev den, der slog det første officielle slag på Roskilde Golf Klubs nye 9-huls bane, Skjoldungen. Tirsdag den 5. juli 2022 ca. kl. 10.20 gik hun i spidsen for i alt 16 spillere fordelt på fire ”bolde” med repræsentanter fra klubbens forskellige grupperinger. De slog alle ud fra hul 2 og spillede banen rundt, i hvert fald næsten, da et regnvejr kom forbi sidst på runden.

Udover Vega var det Alexander på otte år, Arne Hansen fra seniorerne (der i øvrigt har været medlem fra klubbens start), Mads Emil Boas og Jakob Falk Schollert fra eliteherrerne, Birte Helbæk fra Damedagen og Verner Pedersen fra Herredagen (og formand tilbage i 1993, da klubben udvidede til 18 huller).

Der var også Torben Amsinck fra handicapgolferne, Jørgen Jensen fra kaninerne, Claus Andersson fra løverne og Kenn Aaberg fra mentorgruppen som tegn på, at begyndere, prøvemedlemmer og rehabgolfere forhåbentlig får kæmpe fornøjelse af den nye bane.

Der var Lisbeth Lyder Jacobsen fra Optimisterne, Dorte Pyll Truesen fra elitedamerne, Jens Krøis fra bestyrelsen samt Claus Bluhme fra Formiddagsgolferne og Frank Bjørup fra Præsidenterne, som også bliver flittige brugere af Skjoldungen.

Alle disse 16 repræsentanter spillede hullerne 2-9 og hver gruppe fik følgeskab af en gruppe af klubbens medlemmer, der var mødt op for at være med til åbningsceremonien og som på den måde fik en banerundvisning.

I alt ca. 125 medlemmer deltog i indvielsen. Alle havde en fin tur på banen og der var mange positive bemærkninger om, at Skjoldungen er langt bedre end de fleste havde forestillet sig. Det lover rigtig godt. Resten af dagen var banen også godt belagt med spillere.

I klubhuset efter åbningsceremonien og i øvrigt resten af eftermiddagen blev der serveret pølser og lidt at drikke – og stemningen var høj.

Nu gælder det bare om at bruge banen.

Der er åben for bestilling af tid i GolfBox. Husk, at du skal bekræfte din tid enten på GolfBox app’en eller i klubhuset (begge steder senest 10 minutter før spilletid).

Når du bekræfter din tid i klubhuset, skal du gøre det på den højre skærm, hvor du også får udskrevet scorekort. Undervejs kan du vælge, om du vil spille fra tee 25 (den lidt lettere) eller tee 30. Som udgangspunkt er systemet sat op til tee 25 for spillere med handicap 42 eller derover, men det kan ændres undervejs. Spillet bliver sjovere, hvis man nogle gange spiller fra en anden tee, end man er vant til.

På banen gælder følgende:

• Tee altid bolden op på teestederne. Det giver dig et renere slag og beskytter teestedet
  • Lander din bold i et område med jord er der frit drop. Der er nogle steder, der ikke er markeret, men her er der altså alligevel frit drop. Specielt på hul 9 (foran green) er der et stort område, hvor der skal komme græs op. Her må du altså tage bolden ud fra området uden det koster strafslag – dog ikke nærmere hullet

Herunder kan du se billeder fra dagen: