Nye markeringer på banen – se hvor og hvorfor

Når du kommer rundt på banen og du kommer til at slå lidt væk fra fairway, så vil det skarpe øje måske registrere, at der er kommet et par enkelte ændringer i forhold til markeringer af strafområder og out of bounds.

Som altid skal du bare følge markeringerne på banen, men herunder kan du se, hvor ændringerne er.

Det er baneudvalget samt regel- og handicapudvalget og chefgreenkeeper Nick Bosholdt, der er blevet enige om disse ændringer.

1. Alle sø-markeringer er fremover røde strafområder. Indtil nu har det været en blanding af gule og røde. De røde betyder, at du også kan droppe til siden (op til to køllelængder og ikke nærmere flaget)
  2. På hul 15 bliver der out of bounds hele vejen rundt langs skoven i venstre side – også bag blomsterbedet, som i dag er strafområde
  3. Bag ved greenen på hul 15 er der et område, hvor der bliver placeret opgravet jord fra søen på hul 14. Den er ved at blive fritlagt som led i et naturprojekt i samarbejde med Roskilde Kommune. Jorden bliver som nævnt placeret bag greenen på hul 15 og her vil det være et område ”under reparation” markeret med blå pæle med grøn top = tvunget frit drop uden for området, dog ikke nærmere flaget
  4. På hul 18 er der et vandområde og nogle træer i venstre side, der er i spil ved udslag fra teestedet. Her har der i et stykke tid været blå pæle med mulighed for drop, fordi der var mange huller i området. Disse pæle er nu fjernet, så nu skal vi spille bolden som den ligger – eller tage drop med strafslag. Der kan stadig være lidt huller, men der er altså ikke frit drop længere. Bemærk, at selve vandområdet stadig er out of bounds, så slå en provisorisk bold fra teestedet, hvis der er tvivl om, hvor bolden er landet

”Vi har lavet ændringen med de røde markeringer for at gøre det mere enkelt og nemmere at forstå reglerne – og det er i øvrigt efter anbefalinger fra Dansk Golf Union,” fortæller chefgreenkeeper Nick Bosholdt.
Og så repeterer vi lige reglerne for drop, når bolden er landet i et rødt strafområde:

Når det er en kendsgerning eller så godt som sikkert, at en bold er i rødt strafområde, og spilleren ønsker at tage lempelse, har spilleren tre muligheder, hver med 1 strafslag:

• Spilleren kan spille en bold fra forrige sted
  • Spilleren kan tage lempelse på flaglinjen – altså droppe bolde på linjen mellem flaget og det sted, bolden krydsede grænsen til det røde strafområde – du kan droppe så langt tilbage, som du selv vil
  • Spilleren kan tage sidelæns lempelse. Referencepunktet for sidelæns lempelse er det skønnede punkt for, hvor bolden sidst krydsede grænsen til det røde strafområde. Lempelsesområdet er to køllelængder fra referencepunktet, ikke nærmere hullet, og kan være i ethvert område af banen, undtagen i det samme strafområde

Du kan også spille bolden som den ligger i strafområdet. Det koster ikke et strafslag.

NB: I strafområder er der ingen lempelse for unormale baneforhold, fæstet bolde eller uspillelig bold.

Baneudvalg og regel- og handicapudvalg har også drøftet andre tiltag, fx at få en lokalregel omkring klovspor i bunkers, men her viser det sig, at det ifølge golfreglerne ikke er muligt at lave en særlig regel, der kun gælder for bunkers. Et andet tiltag er også blevet droppet igen – nemlig en særlig lokalregel, som kan bruges om efteråret, når bladene falder af træerne og på visse huller gør det vanskeligere at finde bolden. Her er der så mange regeltekniske finurligheder, at det i praksis ikke er muligt at lave en let forståelig, rimelig og brugbar lokalregel.

På billedet er det Jørgen Oredsson, der har droppet fri af søen i hul 3.