Forrygende golfspil af Nicklas – topplaceringer i juli

Her får du historien om, hvad 18-årige Nicklas Smith Mølholm fra Roskilde Golf Klub har bedrevet på golfbanen her i sommer. Det er ikke så lidt. Nicklas er nemlig nu ved at få belønningen for, at han i det sidste år har optrappet både teknisk og fysisk træning – så lige nu lever hans drøm om at blive professionel golfspiller.

Senest blev Nicklas nr. 2 i Danmarksmesterskabet i hulspil for drenge til og med 18 år – en særdeles spændende dyst i Vejle 26.-28. juli. Du får mere at vide længere nede.

Men inden da skal du lige høre, at andenpladsen på ingen måde står alene på resultattavlen. Alene her i juli har Nicklas vundet Hillerødpokalen, blevet nr. 2 i kampen om ”Mågepokalen” i Holbæk og landet på en delt 14. plads ved Helsingør Kronborg Masters. I maj vandt han desuden en turnering i Royal Golf Club.

Nicklas spiller eller træner golf næsten hver eneste dag – holder han en lille pause en enkelt dag, så tænker han på golf. ”Fritiden” bruger han som hjælper i proshoppen, så derfor er han ekstra synlig i klubben for tiden. For halvandet år siden droppede han ud af gymnasiet for at leve drømmen fuldt ud – og som nævnt så er resultaterne bag anstrengelserne ved at vise sig nu.

”Det er virkelig gået fremad det seneste år. Sammen med mine klubkammerater, Mads Emil Boas og Jakob Falk Schollert, er jeg tilknyttet Dansk Junior Golf Akademi og deres trænere. Det foregår i Charlottenlund, hos Scandinavian og Royal Golf og i Ishøj. Jakob bor det meste af året i USA, så han er mest med på langdistance, men Mads Emil og jeg får træning sammen,” fortæller Nicklas.

Spænding er godt for spillet

”Der er ingen tvivl om, at det sammen med den fysiske træning har gjort en enorm forskel. Jeg slår længere og det er nemmere for mig at svinge køllen,” siger Nicklas, der heldigvis også har psyken med sig, og det har vist sig altafgørende i de turneringer, han har klaret sig godt i.

”Nogle bliver nervøse, når der er spænding på, men jeg spiller faktisk lidt bedre.”

Nicklas er yngste af en søskendeflok på fem. Mor Vinni har været med i ungdomsudvalget i en række år og far Claus er eliteansvarlig i Dansk Golf Union og har selv været en meget dygtig golfspiller (Gyttegård).

Og skal vi så lige høre historien om DM i hulspil, der var en yderst spændende affære, fortalt med Nicklas’ egne ord. Han kan nemlig huske hvert eneste slag turen rundt – ikke mindst i finalen:

”Først startede det med en 36 hullers slagspils-kvalifikation, hvor jeg blev nr. 5 ud af ca. 60 drenge. De 16 bedste gik videre og spillede ottendedels-, kvart-, semifinale og finale. Jeg kvalificerede mig til finalen ved at vinde over Christoffer Jensen fra Kolding, Benjamin Lund-Ravn fra Dragør og Malte Rasmussen fra Møn. Den første kamp blev afgjort på 17. hul, den næste på 15. hul og den sidste på 16. hul, hvor vi ellers havde været lige på 13. hul.”

Spændende DM-finalekamp

”Så kom vi til finalen mod Jens Kristian Thysted fra Smørum. Han er en af de bedre landsholdsspillere.”

”Efter to huller var jeg allerede foran med to, men han kom igen med to birdies på hul 4 og 7. Så fik vi en birdie hver, så på hul 10 står vi helt lige igen. Her slår Jens så sin bold i skoven til venstre og bliver nødt til at chippe ud på fairway igen. Det er jo en god mulighed for mig, men han ender med at slå den næste bold direkte op på green og i hul til en eagle, selv om han har været i skoven og så var han foran med en.”

”På 11. hul laver vi begge to en birdie efter to puts på 2½-3 meter. Så følger 2xpar på de næste huller og på hul 14 er jeg tæt på at hole mit indspil. Til gengæld får jeg en given birdie, mens Jens har et tre meter put. Det put får han i, så jeg er stadig nede med en.

”Hul 15 er et par 4 hul på 240 meter, som man godt kan nå med driveren. Jens Kristian lander ca. 10 meter fra green på sit udslag og chipper ind til en given birdie, mens jeg har et 30 meter svært slag med meget lidt plads til at lande på, men jeg ender med et tre meter put, som jeg så får i, og så er stillingen stadig, at Jens Kristian er foran med en.”

”På 16. hul har jeg igen et tre meter put, som jeg misser på hulkanten og så er jeg bagud med to – og kun to huller tilbage. Hul 17 er et par 3 hul og så blev det Jens Kristians tur til ikke at få det afgørende put i, så han fik en bogie, mens jeg spillede hullet i par. Tilbage til 0-1 og kun et hul tilbage.”

”Jeg skal drive ud først på hul 18, som er et par 5 hul – og jeg lander i skoven ude til venstre, mens Jens Kristian i stedet lander på fairway til højre, men så langt ude, at han ikke kan slå mod green i næste slag. Jeg kan se en åbning mellem træerne og får ramt bolden godt, så den lander 40 meter fra green i slag nr. to, mens Jens Kristian har 90 meter til green efter sit andet slag.”

”Han slår først og lander bolden på bag ved hullet med tre meter til hullet men på et svært ned ad bakke leje, mens jeg slår min bold op til to meter før pinden og bedre i forhold til hældningen på green. Derfor har Jens Kristian muligheden for at vinde men med et svært put …

”… det holer han så og vinder kampen.”

”Det var en rigtig sjov kamp,” slutter Nicklas af – og lyder til at mene det, selv om han selvfølgelig rigtig gerne ville have vundet.

Skal vi lige nævne, at da Nicklas vandt Hillerødpokalen, som er en helt almindelig herreturnering, så var han bagud med et slag inden sidste runde, men endte med at vinde med fem, da han i slutningen af matchen pludselig spillede rigtig godt.

På billederne er det Nicklas med Hillerød-pokalen og medaljen fra DM i hulspil om halsen + et foto, der blev taget sammen med kvindernes vinder af Hillerød-pokalen, Sara Skovgaard Bils.

Videoen herunder er det endelig put, der sikrede Nicklas sejren i Hillerød.