Julehilsen fra DGU: Se nyt om Golf-Danmark 2023

Dansk Golf Unions formand, Lars Broch Christensen, har sendt en julehilsen ud til alle klubber. Den indeholder blandt andet en stor tak til alle klubbers frivillige, ligesom den fortæller noget generelt om, hvad DGU arbejder med og hvad, der er fælles for mange klubber i Danmark.

Du kan læse brevet til golfklubberne herunder:

“Året går på hæld, og vi kan se tilbage på endnu et godt år for golfsporten i Danmark.

Det totale antal medlemmer i de danske golfklubber holdt vi næsten på samme niveau som efter vores “corona-boom” i 2020 og 2021, og det skal I og vi være stolte af.

Vi har alle oplevet en stigning i vores omkostninger, og selv om noget er stilnet af, så er vi stadig på et højere niveau end for to år siden. Jeg fornemmer, at medlemmerne de fleste steder accepterer, at vi følger denne udvikling i vores kontingenter og greenfee-priser, så vi fortsat kan holde balance i regnskabet.

Golfspilleren i Centrum kan bruges til at optimere ”kundeoplevelsen” med, fx adgangen til 1. tee, det at have de rigtige “varer” på hylderne og måske også tilpasse nogle priser. Skal der betales for særlige rettigheder? eller for særlige teetider? For faktum er desværre, at tilfredsheden hos de danske golfere, såvel eksisterende som nye medlemmer og gæster, er faldet over de sidste 2 år på landsplan.

2023 har været et udfordrende år for vores greenkeepere. Først kom der ikke noget vand, og så kom der alt for meget. Oven i det kom der også mange steder besøg af en relativt ny sygdom “dollar spot”. Der arbejdes på alle fronter med at finde løsninger. Miljø i bred forstand – affald, CO2, energi, ressourcer m.m. er helt sikkert nødvendigt at have på bestyrelsens bord.

På det sportslige område kan vi fortsat være stolte. Vi havde en spiller med på Solheim Cup og på Ryder Cup holdet, og vi har igen spillere, som har vundet på flere tours! Dette kunne ikke lade sig gøre uden jeres arbejde ude i klubberne.

Jeg ved, at 2023 var et år, hvor der igen skulle ydes en stor arbejdsindsats for at skabe så gode rammer som muligt fra vores bane- og administrative personale samt PGA-trænere. Og ikke mindst vores mange frivillige, som hjælper med at introducere og aktivere de nye medlemmer. De holder et godt aktivitetsniveau for den øvrige medlemsskare og leverer gode oplevelser. Bring også gerne min tak videre til dem.

For at give en ny indtjeningsmulighed og samtidig introducere nogle flere til golfsporten, har vi med tilskud fra DIF udviklet en platform, som gør det nemmere for personer uden et DGU-nr. at bestille tid og betale for anvendelsen af de mange dejlige “par-3-baner/intermediate baner/korthulsbaner, som ofte ligger relativt ubrugte hen i mange timer af dagen. GolfBox har tilpasset deres tidsbestillingssystem, så dette er muligt.

2024 vil også være året, hvor vi lancerer vores nye golf-app, en app der skal være alle danskeres foretrukne platform, når det gælder noget med golf, uanset om det er tidsbestilling, handicap, nyheder (både nationale og fra klubberne), beskeder, regler og sikkert mere med tiden.

I 2024 vil vi gøre en endnu større indsats på juniorområdet, så vi kan få flere unge ind i golfsporten. Vi tror på, at vi ved, hvad der skal til. Vi behøver jeres hjælp, opbakning og støtte til den nye børne- og ungestrategi, for det er ude hos jer, at de skal trives, være i et godt miljø, få relevant træning/udvikling og have det sjovt. Vi tror på, at det er til vores alles gavn – både på kort og lang sigt.

“Golf gavner” bruger vi generelt og bredt. Det kan være sundhed, miljø og biodiversitet samt mange andre temaer.

Det hjælper på vores goodwill i omverdenen, ligesom det for nogle kan munde ud i bedre økonomiske rammer, så lad os fortsætte dette fantastiske arbejde.

Med disse ord vil jeg gerne sige tak for jeres kæmpe indsats og et godt samarbejde i 2023. Jeg håber, at vi
i fællesskab kan gøre 2024 til et godt år for jer i klubberne og for dansk golf generelt.

Jeg ønsker jer og jeres medarbejdere samt alle de frivillige en rigtig glædelig jul samt et godt og lykkebringende nytår.

Lars Broch Christensen

Formand for Dansk Golf Union

Billedet er fra, da Lars Broch deltog i receptionen for Roskilde Golf Klubs 50-års jubilæums i april 2023. Han til højre står sammen med baneudvalgsformand Torben Svendsen (tv):