50 elitespillere skal være synlige og give inspiration

Mere sammenhold, mere synlighed, bedre kendskab til muligheder og forventninger. Det er hvad et nyt udvalg for eliten har som målsætning for gruppen af ca. 50 elitespillere, som resten af klubben meget gerne skal begynde at kende nærmere.

Anders Hauch Hansen Djurhuus og Trine Jensen udgør nu et eliteudvalgsteam, der sammen med holdkaptajner, protræner Lasse Frølich og eliteansvarlig i bestyrelsen, Jens Krøis, vil forsøge at løfte elitearbejdet i Roskilde Golf Klub.

”Vi vil gøre noget mere for at gøre os synlige i klubben, så alle ved, hvem elitespillerne er og vi får øget fokus på det sportslige. I dag er der mange, der aldrig har set en elitespiller spille og det kunne vi godt tænke os at lave om på – både til gavn for elitespillerne, der gerne vil have tilskuere, men forhåbentlig også til gavn for medlemmerne, der kan komme til at se noget rigtig god golf,” fortæller Anders og Trine, som er blevet sat stævne for at fortælle om det nye eliteudvalg og deres målsætninger.

I dag har klubben tre herrehold (i 2. division, 4. division og kvalifikationsrækken), et damehold (i kvalifikationsrækken) og et senior- og veteranhold, som begge spiller i 2. division.

Specielt hos herrerne er talentmassen stor og der er utroligt mange dygtige unge spillere. Som i alle andre sportsgrene er der nogle, der skiller sig lidt ud – både i forhold til talent, resultater og ihærdighed. I øjeblikket er det Mads Viemose Larsen, Andreas Hillersborg Sørensen, Nicklas Smith Mølholm, Mads Emil Boas og Oskar Emil Harald Nielsen. De får lidt mere støtte end de øvrige – men spiller også flere turneringer. Alle på holdet arbejder hårdt på at blive bedre og lægger en meget stor træningsindsats for dagen.

”Niveauet på de fem er højt og vi håber selvfølgelig på, at de kommer til at klare sig rigtig godt og på den måde kommer til at repræsentere Roskilde Golf Klub på fornemmeste vis,” siger Anders og bliver suppleret af Trine:

”Det er godt at se, at næsten uanset hvornår man kommer i klubben, så står nogle af de bedste spillere og træner på drivingrange, på indspilsbanen eller på puttinggreen – meget fokuseret og med nogle metoder, som vi andre også kunne lære noget af.”

Hele bruttotruppen er som nævnt på ca. 35 spillere. Der er træning for eliten onsdag aften i ugerne op til de weekender, hvor der spilles divisionskampe.

”Vi har det godt med hinanden, men vi vil gerne gøre endnu mere ud af at være sammen og lære hinanden at kende. Det er faktisk kun på den årlige elitetræningstur i april, at vi ser hinanden på tværs af holdene og det vil vi arbejde på at gøre bedre,” fortæller Anders og Trine, som også har flere ideer til at gøre eliten synlige for medlemmerne.

”Vi har sagt ja til at være til stede og spille sammen med klubbens begyndere på en kaninaften og vi har et samarbejde med ungdomsudvalget om at være til stede ved junioraktiviteter, men har også ideer til andre arrangementer rettet mod andre medlemsgrupper. Det vender vi tilbage med senere på sæsonen.”

Anders tilføjer, at han personligt godt kunne tænke sig, at Roskilde kommer til at stå i spidsen for en ”Roskilde Open eliteturnering”.

”Men først og fremmest har vi to mål i eliteudvalget. Dels at gøre elite synlige i klubben, men også at gøre det mere tydeligt for hele bruttotruppen af elitespillere, hvilke muligheder de har og hvilke forventninger, vi stiller til dem. I dag er det ikke tydeligt for alle, hvordan man får tilskud til turneringer og hvordan klubben i øvrigt støtter spillerne – og det er heller ikke helt klart, at vi som klub faktisk har en forventning om, at spillerne først og fremmest træner men også spiller turneringer og som noget meget vigtigt deltager i klubmesterskaberne.”

Som nævnt er talentmassen hos herrerne pænt stor – men modsat ser det desværre ud hos kvinderne, hvor der er brug for en øget indsats og fokus. Det er ofte sket, at dameholdet i sidste øjeblik har været ude og skulle skaffe reserver til deres kampe og det er et problem, fordi truppen på kvindesiden er for smal og der er for få, der virkelig brænder for det. Derfor er udvikling af nye spillere på kvindesiden helt fra junioralderen et stort udviklingsområde i Roskilde Golf Klub.

”Nu starter vi på en frisk og håber som sagt i løbet af året at lave nogle arrangementer, hvor elitespillerne møder de almindelige klubmedlemmer. Vi håber også at kunne lokke flere ud og se fx divisionskampe og klubmesterskaber og vil arbejde på at finde ud af, hvordan vi gør det mere interessant for medlemmerne,” fortæller Anders og Trine.