Ny stor flagmatch på Store Skjold og Skjoldungen

Nogle gange skal man prøve noget nyt eller tage en gammel tradition frem igen.

Det er tilfældet ved en ny stor match, som alle medlemmer kan være med i søndag den 6. august 2023. Det er en flagmatch, som der er blevet spillet mange gange i klubbens historie, men som har holdt pause i syv år.

I forbindelse med jubilæumsåret er matchen imidlertid opstået igen – og det er en mulighed for at prøve en anderledes match, stadig bygget op efter stablefordprincippet.

Matchen bliver afviklet både på Store Skjold (over 18 huller for fuldtidsmedlemmer) og på Skjoldungen (over 9 huller – her kan både senior flexmedlemmer og fuldtidsmedlemmer være med).

På Store Skjold er der løbende start fra kl. 8 og på Skjoldungen løbende start fra kl. 9.

Turneringsreglerne er, at hver spiller får det normale antal tildelte slag, der passer til ens handicap. Dertil lægger man banens par (som er 72 for 18 huller på Store Skjold og 30 for 9 huller på Skjoldungen) og det samlede antal er så de slag, man har til at nå banen rundt. Når man har slået slagene, placerer man sit flag, der hvor man er nået til.

Eksempel 1 – Store Skjold: Anders Andersen har handicap 23 og har normalt 28 tildelte slag på Store Skjold. 28 + 72 = 100 og derfor har Anders i flagmatchen 100 slag, inden han skal placere sit flag.

Eksempel 2 – Skjoldungen: Bent Bentsen har handicap 48 og har normalt 33 tildelte slag på Skjoldungen. De tildelte slag er dog for 18 huller. Det betyder 16,5 på 9 huller – rundet op til 17. 17 + 30 = 47 og derfor har Bent i flagmatchen 47 slag, inden han skal placere sit flag.

Hvis man ikke har brugt sine slag, når man er færdig med runden, så fortsætter man på hul 1, indtil sidste slag er brugt – og det er her, flaget bliver placeret. Ligger bolden på green på næstsidste slag, putter man det sidste slag og måler så fra kanten af green og til der, hvor bolden ender, dog højst afstanden til hullet.

Bemærk, at det er slagspil, så der er ikke noget med at samle bolden op undervejs på hullerne, som vi gør i stableford, når vi ikke længere kan få point på hullet. Bolden skal i hul på alle huller – også selv om vi slår out of bounds, bruger fire slag på at komme op af en bunker og lignende.

Flagmatchen er som nævnt for alle uanset handicap – og på Store Skjold bliver der oprettet tre lige store rækker, så både høj- og lavhandicappere har ligesindede at konkurrere med. På Skjoldungen vil antallet af rækker afhænge af deltagerantallet.

Efter spillet byder klubben på en forfriskning i forbindelse med præmieoverrækkelsen. Der er præmieuddeling, når alle fra hver række er færdige med spillet – sæt derfor tid af til hygge i klubhuset efter spillet og indtil præmieoverrækkelsen.

Der er tilmelding i GolfBox – se under “Klubturneringer”. Tilmelding slutter tirsdag den 1. august kl. 23.59. Spilletidspunkterne for alle bliver offentliggjort onsdag den 2. august senest kl. 16.

Her er link til tilmelding på GolfBox – du skal logge ind med dit medlemsnummer og kode (samme, som du bruger, når du skal bestille tid):

På billedet er det en af dagens matchledere, Inger-Lise Jørgensen, der viser, hvordan man sætter flaget. Det skal som nævnt sættes der, hvor bolden er landet, når spillerens sidste slag er slået. Er det på green, skal flaget placeres før green og så skriver man antal meter hen til der, hvor bolden ligger, dog maksimalt afstanden til hullet.