Nyt udvalg vil sikre nye medlemmer en god velkomst

Roskilde Golf Klub tager hvert år imod omkring 140 prøvemedlemmer, der over tre måneder får mulighed for at se, om golf er noget for dem. Hvert år vælger tre ud af fire deltagere i denne kampagne at blive medlemmer i klubben, fordi de er blevet bidt af sporten og selvfølgelig også fordi, de er blevet godt modtaget.

Nu kommer der et nyt initiativ, der skal hjælpe de nye medlemmer videre ind i klubben.

Initiativet bliver kaldt for ”Løverne” – en forenklet omskrivning af ”golf for let øvede”. Tanken er, at de nye medlemmer skal holdes lidt længere i hånden, så de ikke bare fra den ene dag til den anden går fra at være prøvemedlem med et fast tilrettelagt program, træning, matcher og med en tilknyttet mentor til selv at finde ud af alt om, hvordan man gebærder sig i ”den rigtige klub”.

Et stort skridt

”Vores erfaring siger, at det er en svær overgang at gå fra prøvemedlem til almindeligt medlem. Ganske vist har vi kaninmatcherne, som er meget populære, men der er alligevel et stykke vej til at deltage i andre aktiviteter og melde sig ind i de etablerede klubber i klubben,” fortæller Freddy Brix, der i en del år har stået for prøvemedlems-aktiviteterne, men nu har kastet sig over fastholdelse af de nye medlemmer.

Claus Andersson hedder det andet medlem af udvalget, og han har spillet golf i ca. fem år og kender fint til udfordringen med at blive integreret i klubben.

”Alle siger jo, at man bare skal spørge og komme og deltage i klubbens arrangementer, og det er sikkert også rigtigt nok, men for en begynder er det bare et stort skridt, der er svært at tage, så derfor tror jeg meget på, at vi nu laver nogle aktiviteter alene for folk, der er nye i klubben og som stadig har et højt golfhandicap. Vi vil sikre de nye en rigtig god velkomst, når de er blevet medlemmer efter prøveperioden og sørge for, at de får en god og sikker overgang til klubbens øvrige aktiviteter,” fortæller Claus.

Målgruppe: Prøvemedlemmer fra 2021

I første omgang er det nye initiativ rettet mod de prøvemedlemmer i 2021, der efterfølgende valgte at melde sig ind i Roskilde Golf Klub. Det drejer sig om 106 personer, som alle bliver kontaktet på mail, når det endelige program foreligger.

”Egentlig kunne vi godt tænke os at henvende os til alle, der er kommet til de seneste år og som har et golfhandicap højere end 36. Men for at sikre, at vi ikke gaber over mere, end vi kan magte, så er initiativet først henvendt til prøvemedlemmerne fra sidste år. Hvis det så viser sig, at der bliver pladser i overskud, så kan der være mulighed for at udvide,” fortæller Freddy Brix.

”Løverne” kan se frem til to aktiviteter:

• Lørdagstræninger kl. 13-14 med tilmelding fra gang til gang – inden for forskellige emner. Disse træninger starter i april og fortsætter stort set hver lørdag til midt i september med en pause på tre uger i juli. Denne træning bliver gratis eller ”næsten-gratis”
  • Torsdagsmatcher ca. hver 14. dag – fra midt i april og til slutningen af september. Matcherne afvikles i foråret på par 3 banen og senere på 9-huls banen, når den åbner

Torsdagsmatcherne er ikke en konkurrent til de populære kaninmatcher om mandagen, men derimod et supplement og opbygget på en lidt anden måde.

Hjælp fra ”kaptajner” – hvem vil være med?

”Om torsdagen er det alene for de nye højhandicappere. Her vil der også være nogle hjælpere med – men i modsætning til kaninmatcherne spiller disse øvede medlemmer ikke med. De går udelukkende med rundt for at svare på spørgsmål og for at hjælpe og vejlede. Vi håber, at nogle af klubbens øvede medlemmer har lyst til at deltage i denne ordning som ”kaptajner”,” lyder det fra Freddy, som meget gerne modtager henvendelser fra medlemmer, der vil hjælpe de nye medlemmer.

Kaptajnerne skal blandt andet hjælpe med regler, skrevne som uskrevne, etik og om at komme rundt på banen mest hensigtsmæssigt.

Den præcise afvikling af torsdagsmatcherne mangler at blive fastlagt, men det bliver en blanding mellem almindeligt spil og nogle anderledes matchformer ind imellem for afvekslingens skyld.

Spillet om torsdagen bliver en blanding af udslag på forskellige tidspunkter mellem kl. 16 og 18 og der kommer også spilledage, hvor alle møder og starter med at spille på samme tid.

”Vi vil gerne have, at deltagerne kommer til at kende hinanden på kryds og tværs. Det sociale betyder meget for at komme ordentligt ind i klubben,” siger de to udvalgsmedlemmer for ”Løverne”.

Her på hjemmesiden kommer der snart en særlig side med ”Løvernes” aktiviteter og kalenderen bliver også opdateret med alle træningsseancer og matcher, når datoerne ligger fast.

Vil du være kaptajn på torsdagsmatcherne, der starter sidst i april og kører ca. hver 14. dag, så kontakt Freddy Brix på mail: . Du behøver ikke at være til rådighed ved hver eneste match.

På billedet er det Claus Andersson til venstre og Freddy Brix til højre.