Lad greenkeeperne spore din runde via din telefon

Kan vi indrette banen lidt anderledes, så oplevelsen bliver endnu bedre for alle. Kan vi gøre noget for at forhindre ventetid, hvis alle oplever det samme på bestemte huller?

Svaret på disse spørgsmål håber chefgreenkeeper Nick Bosholdt, at få i det kommende års tid – men kun, hvis et tilstrækkeligt stort antal medlemmer af Roskilde Golf Klub bakker op og hjælper med det.

Flest mulige skal nemlig downloade en helt ny app fra Dansk Golf Union – og så aktivere denne app under deres golfrunde. Det er ganske simpelt. Man starter app’en før sin runde og slukker den, når man er færdig. Og så er data om, hvordan man har bevæget sig rundt på banen denne dag, opsamlet til brug for greenkeeperne.

“Vi kan ikke se, hvem der har spillet, men vi får værdifulde data om, hvor på banen spillerne har været – og de data kan vi efterfølgende bruge til at gøre banen endnu bedre. På denne måde får vi informationer om, hvor spillerne hyppigst lander deres bolde og hvor de ikke lander. På den måde finder vi fx ud af, om der er bestemte bunkers, der ikke bliver brugt og som vi måske kan sløjfe, og vi får også information om, hvis der er bestemte steder med rough på bane, der giver ekstra ventetid,” fortæller Nich Bosholdt, der håber, at rigtig mange vil downloade app’en og derefter bruge den, når de spiller.

Sådan gør du:

1. Download app’en “Golfsporet” enten i App Store til IOS (iPhones) eller Google Play til Android-telefoner
  2. Indtast dit køn, alder og handicap
  3. Tryk start ved hul 1, når du begynder en runde og slut, når du er færdig på hul 18 eller sidder i klubhuset

App’en virker kun på golfbanen, så hvis du glemmer at slutte din runde, så stopper sporingen, når du forlader golfbanen. App’en er sat op til kun at spore din færden, når du går på Roskilde Golf Klubs område.

Som spiller kan du efter runden se din samlede spilletid for hele runden samt hvor langt du har gået. Greenkeeperne får så ekstra data om, hvor præcist på banen, du har været.

Nick Bosholdt og hans greenkeeperkolleger vil for alvor begynde at bruge data fra næste sæson, så jo flere der får downloadet app’en og bruger den fra nu, jo bedre.