Arrangerer landsdækkende rehab-golfturnering i Roskilde

Der er 180.000 danskere, der er blevet ramt af et ”stroke” – en hjerneblødning eller en blodprop i hjernen. Nogle enkelte af dem har kastet sig over golf som fritidsaktivitet og genoptræningssport – ikke mindst i Roskilde Golf Klub, som er førende inden for rehab-golf i Danmark.

Nu prøver de initiativrige rehab’ere i Roskilde at gøre endnu en indsats for at markedsføre slaget til den lille bold over for både nuværende og potentielt kommende rehab-golfspillere.

Det sker via en forhåbentlig stor turnering i weekenden 31. august og 1. september 2024. Rehab-golf open 2024 bliver afviklet i Roskilde Golf Klub med spil og masser af samvær over to dage med mulighed for overnatning i Roskilde for dem, der kommer langvejs fra.

Målet er at samle som mange nuværende rehab-spillere som muligt – og samtidig bruge begivenheden til at nå ud til den store del af de 180.000 ”stroke”-ramte, der endnu ikke har opdaget, hvad golf kan gøre for dem.

”I forbindelse med golfklubbens 50-års jubilæum i 2023 arrangerede vi en jubilæumsturnering og det er faktisk den, der nu er årsagen til, at vi prøver igen i 2024. Sidste år blev det med lidt kort varsel og vi var ikke organiserede godt nok. Det har vi lavet om på i år, hvor vi både er ude i bedre tid og også har udvidet turneringen til at køre over to dage. På den måde håber vi også, at den bliver attraktiv for spiller fra Jylland,” fortæller Kenneth Daugaard og Hans Kristian Olesen fra styregruppen i rehab-golf Roskilde.

Udover det sportslige og genoptræningsdelen i rehab-golf betyder det sociale rigtig meget. Det af være sammen med ligesindede, andre der også har været igennem et sygdomsforløb og som gør noget aktivt for at holde gang i kroppen trods vanskeligheder, er en stor del af fællesskabet i rehab-golf. Derfor har styregruppen i Roskilde været meget aktive i at udbrede rehab-golf på landsplan. De vil meget gerne konkurrere og være sammen med så mange som muligt fra andre klubber landet over. Det håber de, at Rehab-golf open 2024 kan være med til at fremme.

”Vi kan se, hvor glade vores egne rehab’ere er for vores ugentlige spil om fredagen i sæsonen og for de ture, vi også tager på. Så det har stor betydning, at vi også kan mødes med andre klubbers rehab-spillere. Derfor er udbredelsen af rehab-golf meget vigtig,” siger Kenneth og Hans Kristian.

Sammen med Hans Bomholt-Jacobsen har de ansvar for Rehab-golf open 2024 i Roskilde.

Turneringen bliver afviklet i tre rækker – to af rækkerne spilles på Skjoldunge-banen og den sidste bliver på en minibane anlagt på indspilsområdet + på puttinggreen. Målet er, at alle uanset handicap og golfformåen kan finde en række, de kan være med i. Der bliver spil både lørdag og søndag – og lørdag aften er det målet at samle alle deltagere til fællesspisning.

På siden for rehab-golf kan du finde mere information om turneringen – her er der også åbnet for tilmelding.