Liv i klækkehuset ved hul 3/4 igen

Efter en pause med opfiskning af moderfisk i 2022 og delvis 2023 – på grund af, at DTU Aqua skulle måle fiskebestanden i alle sjællandske vandløb, blev der ikke nogen ørredproduktion i 2022/23. Det fortæller Uffe Clemmensen fra Roskilde og Omegns Lystfisker Klub, ROLK, der har sendt dette indlæg til orientering til golfklubbens medlemmer. ROLK har et klækkehus, der ligger i samme bygning som toilettet mellem hul 3 og 4 på Store Skjold banen. Og som Uffe skriver er alle velkomne til at kigge ind, hvis der er ROLK-medlemmer i huset, når man kommer forbi:

“Åbningen af det nye å-løb fra Kattinge sø og til fjorden i 2023 betød, at Fjordholdet i ROLK ikke ville opfiske moderfisk ved fisketrappen. Men man har jo lov til at ændre standpunkt, også fordi vi gerne ville kunne sætte yngel ud i det nye løb til foråret.

Det betød, at vi omkring nytår indfangede fisk, der var på vej til at gyde ved fisketrappen. Det blev til ca. tre liter æg.

Hvis de fleste overlever, vil det betyde, at vi til foråret omkring april/maj kan sætte ca. 25.000 små havørreder ud. De vil på det tidspunkt være ca. 5 cm store.

Det nye å-løb er et projekt, som vores foreninger præsenterede Roskilde Kommune for ca. ni år siden. Siden da har det været igennem en omtumlet proces, med bl.a. en besværlig lodsejer og mange miljøkrav osv. Men smukt er det blevet. Vi har holdt en del møder med kommunen for at sikre, at alle fiskearter, der kan og vil trække fra søen og omvendt fra fjorden, har mulighed for det.

Vi er alle spændte på, hvilke fiskearter vi nu vil have mulighed for at fange. Her tænker vi på sandarter, aborre, gedder, havørreder, osv. Der er frit fiskeri, men det kræver et lovligt fisketegn.

Vi ser frem til at mødes med golfklubbens medlemmer igen i klækkehuset. Der er mange, der følger vores arbejde de kommende måneder og I er alle meget velkommen til at kigge ind.”

Uffe Clemmensen

ROLK