Falske mails i omløb fra snydeformand

En lang række frivillige i Roskilde Golf Klub har modtaget mails, der ser ud som om, de er fra formand Flemming B. Nielsen, men i virkeligheden er de falske og fra en anden mailadresse end formandens.

Sådan er det desværre også i andre foreninger landet over – og det er et problem, der er stigende. Derfor har politiet lavet vejledning til, hvordan man skal tackle disse forsøg på at lokke penge ud af foreningen. Den indeholder fem konkrete råd:

1. Kontakt din formand fysisk eller telefonisk, hvis du er i tvivl
  2. Tjek grundigt om mailen kommer fra din formands mailadresse
  3. Lav en fast procedure for overførsler og betalinger
  4. Giv ikke efter for pres og korte tidsfrister
  5. Kontakt hurtigt banken og politiet, hvis I er blevet svindlet

Her i Roskilde Golf Klub har daglig leder Jesper Wedersøe sendt en mail ud til alle frivillige om at passe på med, hvad de svarer på.

Her er et eksempel på ordlyden i en af de falske mails:

“God eftermiddag
Har du et minut? Du skal lave en opgave for mig. Kan ikke tale i telefon lige nu, jeg har møder, så skriv bare tilbage her.
Flemming B. Nielsen
Formand”

På billedet er det formand-Flemming, der står som afsender på de falske mails, men med en mailadresse, der ikke er Flemmings.