Voldsom præmiehøst efter 50 år i golfklubben

Har du styr over, hvor meget du egentlig har vundet af præmier ved matcher i klubben?

Det er der nok de færreste, der har. Men kig engang på billederne længere nede på siden. Her kan du se præmiehøsten fra et langt liv som medlem af Roskilde Golf Klub. Arne Hansen er et af de meget få medlemmer, der har været med siden starten i 1973 og han har hvert år lavet en opgørelse af matchresultater inklusive præmier og cirkaværdi.

I alt er det blevet til præmier for tæt på 35.000 kroner og blandt andet har han slæbt ikke færre 332 flasker vin med hjem.

Han har en mappe, hvor alle resultater fra 1991 til 2018 er noteret møjsommeligt ned – med resultater fra alle matcher inklusive evt. præmier. Og det var alt fra elkedler til forskellige golfremedier med golfvogne og bags som de store ting. Dengang var præmiestørrelserne nemlig pænt store. Og så altså en frygtelig masse vin.

Arne har nu valgt at sige stop for golfen sammen med sin hustru, Grete, i en alder på henholdsvis 87 og 88 år. Arne har et stille håb om at kunne vende tilbage med spil på Skjoldungebanen, men lige nu har de efter lange overvejelser meldt sig ud. De er blandt de absolut sidste, som har været medlemmer af Roskilde Golf Klub siden stiftelsen den 3. april 1973. De første fem år spillede de i Køge, da Roskilde Golf Klub endnu ikke havde sin egen bane. Den kom først i 1978, men medlemmer har de altså været fra starten.

”Det er en stor beslutning, når man har været medlem i så mange år, men nu synes jeg, at hullerne er blevet for lange og det kniber med at se,” siger Grete, mens Arne håber, at problemerne med ”kadaveret” går over, så han kan komme tilbage i hvert fald på Skjoldungen.

En af parrets venner, Eyvind Møller, spiller stadig som 92-årig og der er flere medlemmer over 90 år, så ingenting er umuligt.

Netop Eyvind har Arne haft et tæt partnerskab med i forbindelse med styring af seniorklubben i en årrække. Og hustruerne Lise og Grete var med på sidelinjen, ikke mindst som aktive kokke ved mange arrangementer.

”Dengang havde vi jo et klubhus, hvor der kun var et par kogeplader, så vi var nødt til at forberede al maden hjemmefra, så den bare skulle varmes op. Det blev fx til store portioner gule ærter eller forloren hare, som Lise og jeg tilberedte hver for sig derhjemme. Så var der også lidt forskel på, hvordan det smagte,” husker Grete.

Det var dengang, klubhuset lå på Kongemarken – og begge har da også været med til at hjælpe til, da det første klubhus skulle bygges og de første huller blev etableret.

”Vi har været med til både at samle sten, sætte hegn og opbygge klubhuset. Der er meget, der er gået i glemmebogen, men jeg kan da huske, at vi engang sad oppe under de nye spær, da vi forhøjede klubhuset, og det så pludselig begyndte at sne,” siger Arne.

Både Grete og Arne har spillet i henholdsvis dame- og herredag – og med 2-3 ganges golf om ugen har Roskilde Golf Klub været deres andet hjem.

”Vi deltog i næsten alt, hvad der foregik. Vi skulle være meget syge, hvis vi ikke dukkede op. Jeg har også spillet regionsgolf i en række år, bl.a. med Otto Jørgensen, der nu er 94 år.”

”Jeg spillede damedag og jeg kan huske, at i starten spillede damedagen kun i dagtimerne, så vi var nogle stykker, der protesterede og fik lavet ordningen om, så man også kunne spille efter arbejdstid,” siger Grete. Hun har aldrig været længere nede end omkring handicap 27, mens Arne på sit højeste (omkring de 70 år) nåede ned på ca. handicap 16.

Nu er det gået den modsatte vej, men de har været glade og tilfredse alligevel – indtil nu, hvor de altså har truffet beslutningen om at sige stop. De vil dog stadig komme en gang imellem og håber også at kunne spille et par gange i løbet af efteråret. Medlemskabet skal udnyttes til det sidste.

Herunder er der fotos fra Arnes mappe samt fra nogle matcher, hvor Arne var blandt præmietagerne. Det er Arne med briller på.