Hvad skal der gøres i forbindelse med medlemmernes bedømmelse af priser, åbningstider, menukort, mad- og serveringskvalitet i Roskilde Golf Klubs restaurant?
Det er et nyt café-udvalg nedsat til at komme med forslag til – men resultatet ligger langt fra ”gourmetmad” til ”billige priser”, for tingene skal hænge sammen også for forpagter Peter Lassen og hans personale.
For at få indsigt i madlavningsprocessen blev det nye café-udvalg derfor overrasket på deres første møde den 15. november 2023, da de efter en lille introduktion fik stukket nogle forklæder ud, bedt om at tage dem på – og derefter ”beordret” i køkkenet for at tilberede deres egen aftensmad.
Det var de ikke forberedt på, men syntes det var en rigtig god idé, så de nye café-udvalgsmedlemmer kastede sig ud madlavningen med skaldyrssuppe til forret og en hovedret med bagte græskar, salat og et stykke lækkert kalvekød. Peter havde forberedt flere ting i forvejen, så café-udvalget blev ikke sat på alvorlige prøver – de skulle jo også have tid til at snakke om det, de var kommet for. Men det blev også en øvelse i at lære hinanden bedre at kende og så få en forståelse for, hvad et restaurantkøkken fungerer.
Deltagerne var Ulf Carlsen fra herredagen, Anne- Marie Vinther Larsen fra damedagen, Hanne Tvede fra seniorklubben, Kim Møller Behrend, der repræsenterer bestyrelsen, regionsgolf og alle grupperinger på Skjoldungen, Jan Grønneskov Kvist, der repræsenterer det generelle klubliv, daglig leder Jesper Wedersøe og så Sara Klimt-Møllenbach, der repræsenterer ungdom og elite, men ikke kunne være med på første møde.
Udvalget holder flere møder i løbet af vinteren og planen er, at der vil blive kigget på eventuelle ændringer til sommersæsonen 2024.
”Ideen med café-udvalget er selvfølgelig, at vores restauratør hører på, hvad medlemmerne har af synspunkter, men det skal også være sådan, at vi har indsigt i, hvad der skal til for at drive et køkken med servering af mad og drikke dagen lang både i højsæson- og lavsæsonperioder – også når det pludselig regner og banen er tom eller helt lukket og der så ikke er nogen kunder men alligevel personale på arbejde, der selvfølgelig skal have deres løn,” fortæller daglig leder, Jesper Wedersøe, der havde fundet på ideen med madlavnings-overraskelsen.
”Det gode ved at samle folk i et køkken, på tværs af deres normale sammenhænge og et stykke uden for deres komfortzone er, at man er på samme niveau og nødt til at samarbejde, for at hele gruppen får et godt resultat – altså præcis det samme, vi skal fokusere på i udvalget, for at finde frem til de gode løsninger.”
Han tilføjer, at ambitionen er, at vi som klub og restaurant formår at holde sammen og undervejs tackle de ønsker og behov, der er – både for at sikre, at medlemmerne oplever et godt spisested og et godt og hyggeligt klublokale men også så, restauratøren kan have en fornuftig forretning.
Et af de næste skridt bliver derfor at komme i dialog med de kritiske røster fra “Golfspilleren i centrum” 2023 og 2022, så utilfredsheden bliver konkretiseret og ikke blot fremstår som en generel kritik eller et tal og en prik i “Golfspilleren i centrum”.
Desuden mener Jesper Wedersøe, at medlemmerne vil opleve det at blive kontaktet som at blive taget seriøst og det alene vil formentlig på sigt være med til at øge kvaliteten i det skriftlige bemærkninger.
Jesper havde på cafeudvalgets møde sørget for, at der også deltog en ekstern konsulent, nemlig Niels Vester, der har mange års erfaring inden for hotel- og restaurationsbranchen, men også har været direktør/general manager i Himmerland Golf & Country Club og Lübker Golf Resort. På café-mødet var han konsulent for Idrættens Udviklingscenter. Hans opgave er at sikre en god proces og udfordre udvalget undervejs.
Café-udvalget har i første omgang klubbens medlemsundersøgelse at støtte sig til og her har medlemmerne haft mulighed for at give karakterer inden for forskellige kategorier som fx madkvalitet, priser, åbningstider, servering og lignende – og fælles for dem alle er, at der er plads til forbedring.
Men det ligger også fast, at medlemmerne er forskellige og derfor har forskellige forventninger til restauranten. Derfor kan det være svært at opfylde alle ønsker.
”Jeg har selv en idé om, at man kan dele medlemmerne op i tre grupperinger. Dem, der ønsker billige priser, dem, der ønsker en ordentlig kvalitet uden at prisen betyder så meget og så dem, der ikke går så meget op i maden, men gerne vil have drikkevarer til rimelige priser,” sagde Peter Lassen, der håber at lande en løsning, så alle bliver tilfredse.
Café-udvalgets medlemmer var enige om, at det selvfølgelig skal være sådan, at restauranten skal kunne løbe rundt forretningsmæssigt, og her har der været nogle år med corona, hvor det har været svært. Konsulent Niels Vester pointerede da også vigtigheden i, at restauranten har det godt økonomisk.
”Jeg har selv oplevet, at en restauratør gik konkurs og det er bare en frygtelig ting både for restauratøren men også for klubben, så den situation skal man for alt i verden undgå,” sagde han.
Café-udvalgets medlemmer fik en oversigt over de kommentarer, som medlemmerne har givet om restauranten i medlemsundersøgelsen, ”Golfspilleren i centrum”. Det var lidt grim læsning.
”Det er nogle grove kommentarer, jeg er lidt rystet over måden, kritikken bliver fremført på,” lød det fra Hanne Tvede og Jan Grønneskov Kvist var enig: ”Det ser hårdt ud, når kommentarerne kommer ned på papir. Man kan håbe på, at det ikke er lige så hårdt ment, for det er selvfølgelig ikke motiverende for restauratøren at læse den slags.”
I forhold til det samlede antal besvarelser er de kritiske bemærkninger i stort mindretal, men café-udvalget arbejder alligevel ud fra, at der skal komme nogle ændringer til sæson 2024, da det samlede billede af medlemmernes karaktergivning er, at der skal prøves nogle nye tiltag. Hvad det skal være, bliver der arbejdet på ved de kommende møder de kommende tre måneder.
Læs mere:
Herunder ses billeder fra øvelserne i køkkenet. Anne-Marie og Jan stod for forret, mens Hanne, Kim og Ulf stod for hovedretten. Jesper og Niels var på serverings-, oprydnings- og opvaskerholdet.