Ny film om prostatakræft optaget i Roskilde Golf Klub

”Vi mænd er ikke vant til at tale om vores helbred. Og da slet ikke, når vi bliver ældre. Problemet er bare, at prisen for tavsheden kan være høj”.

Sådan skriver Prostatakræftforeningen i forbindelse med en ny kampagne, hvor Roskilde Golf Klub har spillet en lille rolle. En af de små film, hvor skuespillerne Max Hansen og Martin Miehe-Renard medvirker som venneparret Frank og Niller, er nemlig bl.a. optaget på Skjoldungebanen her hos os.

Filmene skal via en munter tone gøre mænd opmærksomme på den hyppigste kræftform blandt mænd. Hvert år er der 4.500 mænd, der får konstateret prostatakræft – og det er en kræftform, der ofte kommer snigende, uden at du kan mærke noget.

Filmene skal både være med til at øge opmærksomheden på prostatakræft, men også sikre, at mænd får talt med hinanden om det – fx på golfbanen.

”Vi opfordrer mænd til at tale om deres helbred, hvis de bekymrer sig. Ingen skal stå alene med bekymringerne, uanset om de er raske eller lever med sygdom. Det behøver ikke at være en alvorlig snak. Man kan sagtens vende det uden store armbevægelser på en tur i skoven, på golfbanen eller nede på det lokale værksted,” fortæller Hans Jakob Helms fra prostataforeningen Propa.