Fjerner mulighed for oplæg på fairways

Nu er det ikke længere nødvendigt med oplæg på fairways på Roskilde Golf Klubs to baner.

Vi har spillet med oplæg hele året – dels på grund af en tør forsommer, men først og fremmest fordi der i vinterens løb kom rigtig mange skader fra fugle, der har hakket huller græsset.

Disse huller er nu næsten lukkede igen. Den seneste måneds regn har sørget for optimale betingelser for græsset og derfor bliver muligheden for oplæg på fairways fjernet igen.

Enkelte undtagelser – bl.a. på hul 11

Der er dog stadig enkelte steder, hvor der fortsat er huller, men i stedet for en generel regel om mulighed for oplæg, bliver problemet løst ved, at greenkeeperne spraymaler de berørte områder med blå farve. Lander man i et sådant område, må man droppe uden for – ikke nærmere flaget.

”Et enkelt sted spiller vi stadig med oplæg og det handler om fairway – og kun fairway – på hul 11 fra stien og frem til green. I dette område har vi stadig mange skader og huller i græsset. Men det er kun her, at der er en regel om oplæg. Altså ikke fra teestederne og frem til stien på hul 11 og heller ikke på andre huller,” fortæller chefgreenkeeper Nick Bosholdt.

På hul 15 er der stadig en dropzone, hvis du skyder bolden om bag green. Her er der blevet placeret en hel del jord/slam – primært fra oprensning af søen på hul 14 og dette område bliver på sigt et almindeligt græsområde, men er ikke klart endnu. Lander du i dette område, der er markeret med pæle, så skal du droppe bolden fra en dropzone, der er lavet til højre for greenen.

På billedet er det greenkeeper Martin Jægerskou, der maler en område med huller i græsset, hvor man gerne må lægge bolden op.