Mulighed for at lægge op i kortklippet semirough

På grund af tørke og skader på fairways efter vinteren har Roskilde Golf Klub – og en lang række andre klubber i landet – haft en lokalregel hele forårssæsonen om mulighed for at lægge bolden op inden for en køllelængde, hvis bolden er landet i et område, hvor der er huller i græsset.

Denne regel har alene været gældende for områder klippet til fairwayhøjde eller lavere.
”Imidlertid har den kraftige tørke betydet, at det i mange klubber er umuligt at se grænsen mellem fairway og semirough og derfor har DGU besluttet, at vi også kan lægge op i semirough, hvor der er tvivl, om det er fairway eller semirough,” fortæller Lars Søndergaard fra Roskildes regel- og handicapudvalg.

Den konkrete ordlyd af beslutningen lyder:

”DGU-beslutning efter aftale med DGU’s turnerings- og regelkomité og handicapkomité: I situationer, hvor eksempelvis tørke gør det svært at udpege grænsen mellem fairway og semirough, behandles området som fairway, hvilket indebærer mulighed for lempelse. Der kan stadig spilles handicaptællende.”

Beslutningen gælder, indtil DGU tilbagekalder den igen.