Brud på vandledning gav møguretfærdige puts

Flere brud på den ledning, der under jorden leder vand frem til Store Skjold banens greens og teesteder har her tidligere i maj medvirket til, at greens har været ”møguretfærdige” at spille på.

Det fortæller chefgreenkeeper Nick Bosholdt om situationen, der nu er rettet op på.

”På begge baner har vi jo vanding af både greens og teesteder. For et par uger siden havde vi et brud på hovedledningen, som vi skulle grave ned og reparere (ved hul 17) og det betød, at vi i nogle dage ikke kunne vande på Store Skjold. Det var i samme periode, hvor der om natten var temmelig koldt og begge dele påvirkede derfor væksten af græsset. Det var også derfor, at medlemmer og gæster i en uges tid kunne opleve voldsomt hurtige greens på Store Skjold,” fortæller Nick og supplerer:

”Man måler hurtigheden på greens i fod pr. meter og her var vi oppe på 11, hvor vi normalt skal ligge på 9-9½. Det duer ikke, når de er så hurtige, for så er der flere greens, der er tæt på umulige at putte på. Det har ikke noget med golf at gøre, når bolden ruller tilbage igen, hvis man putter op ad bakke og det kunne man risikere på nogle af de mest skrå greens, fx hul 3, 11 og 14. Nu har vi styr på vandingen igen og samtidig har vi fået mere varme. Begge dele hjælper på situationen,” siger han og tilføjer:

”Vi arbejder med, at greens både på Store Skjold og Skjoldungen har samme hastighed. Tidligere havde par 3 banen væsentlige langsommere greens, men med de nye greens kan vi pleje begge baner ens. Det er også en fordel for medlemmerne, for så kan de skifte mellem banerne uden at opleve forskel på puttehastigheden,” siger Nick og opfordrer til, at også fuldtidsmedlemmer bruger Skjoldungen.

”Vi kan se, at der specielt morgen/formiddag er rigtig god plads på Skjoldungen – og med den gode kvalitet og mulighed for at øve det lidt kortere spil, så er det jo argumenter for, at endnu flere benytter muligheden for at spille banen.”

Billedet er fra en tidligere lejlighed – klubmesterskabet i slagspil i 2021.