Sommerbanerne åbner tirsdag den 4. april 2023

Sommerbanerne åbner, selv om det langt fra er sommer endnu. I skrivende stund pisker det ned med regn og det har været vådt længe, men ikke desto mindre er det tid til at skifte over fra vinterbane til spil på både Store Skjold og Skjoldungen.

Greenkeeperne har kigget på vejrudsigten og besluttet, at fra på tirsdag den 4. april skifter vi over til sommerbanerne – med visse begrænsninger, som du kan læse om herunder.

Hvis vejret ændrer sig, kan beslutningen om åbning også blive ændret, men lige nu er åbning altså planlagt til tirsdag.

Den allervigtigste begrænsning er, at vi kun må spille til de almindelige greens, hvis temperaturen er over 0 grader og evt. rimfrost er væk fra greenen. Er det ikke tilfældet, så er der på alle huller lavet et alternativt hul med et gult flag i.

”Det er vigtigt, at denne grundregel bliver overholdt, for i frost kan det skade græsset på greens voldsomt, når der kommer nedslagsmærker. I det hele taget er det ekstra vigtigt at rette nedslagsmærker op i starten,” fortæller chefgreenkeeper Nick Bosholdt og tilføjer, at det selvfølgelig også er vigtigt at rette nedslagsmærker op resten af året.

Her er, hvad der gælder fra på tirsdag:

• Ved rimfrost og temperaturer på 0 og derunder spiller vi til gule flag uden for de normale greens
  • Der spilles fra midlertidige teesteder på alle huller. Nogle steder er der udslag mellem to klodser, der er sat op – andre steder er det fra måtter
  • Hul 10 og 11 på Store Skjold er lukket. De er meget våde. Efter hul 9 bliver der spillet op til den normale green på hul 11 – et meget kort hul
  • Hullet på træningsbanen må ikke længere bruges som et ekstra hul på Store Skjold. Der er altså kun 17 huller på Store Skjold
  • Det er ikke tilladt at køre med golfvogne (buggier) og scootere – gælder begge baner og gælder også for rehab-golfspillere
  • Puttinggreen og træningsområdet åbner
  • Vi spiller med oplæg inden for en køllelængde (ikke nærmere flaget)
  • Vi spiller også med oplæg i bunkers
  • Toilettet på hul 4 og hul 12 på Store Skjold er åbne
  • På hul 15 på Store Skjold bliver der lavet en dropzone, hvis du slår bolden på den anden side af greenen. Her ligger der nemlig en stor bunke jord/slam og det er ikke muligt at droppe ud på almindelig vis uden at komme tættere på flaget. Derfor laver greenkeeperne en dropzone
  • Det er ikke muligt at blive handicapreguleret ved spil på de to baner endnu
  • På Skjoldungen er der sat hegn op for at beskytte nyplantede buske og småplanter. Det er ikke tilladt at gå ind bag hegnene for at hente bolde
  • Der er endnu ikke vand i boldvaskerne ude på banen – det venter til vi er sikre på helt at frosten er stoppet

”Det har været en meget våd periode, så derfor har det ikke været muligt for os at lave så meget på banen, som vi gerne ville. Derfor er bunkers endnu ikke gjort klar, men det går vi selvfølgelig i gang med nu,” siger Nick Bosholdt.
Han tilføjer, at sommerbanerne åbner fra kl. 9 på tirsdag den 4. april. Er der spillere, der er gået ud før, starter de på vinterbanen og bliver så flyttet over på sommerbanen i løbet af deres runde. De berørte spillere får besked af greenkeeperne ude på banen.

I Golfbox er det muligt at booke både på Store Skjold og Skjoldungen. Indtil tirsdag gælder Store Skjold som vinterbanen.

Skjoldungen var i GolfBox sat til at åbne allerede 1. april, og derfor har der været spillere inde og booke tider. Imidlertid sletter sekretariatet igen tider booket til og med 3. april, da Skjoldungen i disse dage ikke er åbnet endnu.

Husk at bekræfte tider i klubhuset – fra tirsdag bliver det også muligt at udskrive scorekort.

På billedet er det greenkeeper Josefine Andersen Kold, der egentlig stoppede efter endt greenkeeperuddannelse sidste år, men som nu er vendt tilbage – i første omgang til en sæsonstilling til midt på efteråret.

PS: Drivingrange er lukket hele mandag den 3. april 2023. Det skyldes, at klubben holder 50-års reception og at der kan blive brug for en del af arealet til parkering.