Sverigestur som belønning til aktive juniorer

Den længe ventede junior Sverigestur 2022 gik i år til Landskrona Golfklubb i Skåne (ca 1½ times kørsel fra Roskilde). Vi mødtes på parkeringspladsen i ROGK fredag 7. oktober 2022 kl. 15.30. Her blev deltagerne budt velkommen af turlederne; Jacob Nielsen, Michael Gamst og jeg.

På fordelagtige kår havde vi lejet Anti-Rusts minibus til at transportere os til Sverige. Da vi var 13 personer i alt, stillede jeg også min bil til rådighed for transport. Herudover havde vi lejet en cargotrailer til golfbags og trolleys.

Min hustru, Kirsten, havde bagt en lækker ”køre” chokoladekage, som jeg havde glemt at skære ud i stykker (tossede mig). Heldigvis havde Mattis far, Simon (måske tidligere spejder) en lommekniv, og han fik opgaven at skære 13 stykker kage. Kagen blev nydt inden afrejse!

Minibus og bil blev pakket og kl. 16 vinkede forældre farvel til deres døtre og sønner og vi drog mod Øresund.

Juniorerne, som havde kvalificeret sig til at komme med på Sverigesturen var: Karoline, Vega, Annika, Victor, Noah, Malthe, Matti, Rasmus, Andreas og Johannes. Det er nemlig ikke alle juniorer, der kommer med på Sverigesturene. Der stilles krav; bl.a. at man har deltaget aktivt i sæsonens træninger, er en god kammerat og har indleveret scorekort i løbet af sæsonen, som kvalificerer en til at spille på de flotte og krævende 18-hullers baner i Sverige.

Som de forgange år, var det en dejlig gruppe af glade juniorer, vi havde med. Alle havde det sjovt med hinanden og de mindre blev inkluderet af de større i spil, leg og fælleskab. Det var med andre ord en nem opgave for os tre ledere, Jacob, Michael og jeg, at holde styr på tropperne.

Da vi kom frem til Borstahusen/Landskrona ca. kl. 18, fik vi nøglerne til tre huse; et pigehus med Michael, som leder, et ældre juniorerhus med Jacob, som leder og et juniorhus med mig som leder.

Der var indkøbt slik, chips, sodavand og frugt hjemmefra, som frit kunne nydes (i husene og til at tage med ud på golfbanen).

Vi fik god aftensmad kl. 190 i Landskronas restaurant (chili con carne) og derefter var der ”fri leg” (bla. på den oplyste drivingrange, hvor man kan spille indtil kl. 21). Der blev varslet ro i husene senest kl. 23.

Lørdag morgen mødtes vi i Brasseriet til morgenmad (frukost, kalder svenskerne det) kl. 8. En herlig ”frukost”. Jeg havde sammensat fire hold, som skulle tee’ ud fra kl. 11. Der blev derfor trænet på rangen og indspilsområderne, inden vi skulle ud. Vi spillede Erikstorp banen lørdag. Vi fik ”lunchpaket’er” med ud på banen; vi var med andre ord godt forsynet under spillet. Michael, som var vor matchleder, havde meddelt, at der var præmier for tættest hullet på hul 18 (par 3). Spændende.

Indtil kl. 18 var der fri leg og samvær. Vi mødtes til fælles middag i Brasseriet, hvor vi fik svensk bøf og kartofler. Michael kunne derefter afsløre hvem, der havde vundet dagens præmier.

• Vega 1. pladsen
  • Matti 2. pladsen
  • Annika 3. pladsen
  • Tættest på pinden blev Andreas

Vinderne blev præmieret med Titleist bolde.

Efter aftensmaden tog vi over på drivingrange og derefter tilbage i husene, hvor der blev spillet kort og hygget.

Søndag skulle der pakkes sammen og alle tasker skulle sættes i minibussen, inden vi gik til morgenmad; efterfulgt af søndagens runde på Hildersborg banen. Vi havde sammensat nye hold og der var igen præmie for tættest pinden på hul 18 (også et par 3 hul).

Søndagen var vejret endnu mere pragtfuld end lørdagen. Der var solskin og næsten ingen vind og ca. 14 grader varmt. Om lørdagen havde vi også godt vejr, bortset fra korte byger og nogen vind.

Da alle var kommet ind om eftermiddagen satte vi os på Brasseriets terrasse og fik en is mens Gamst talte pointene sammen og afslørede, hvem der havde udmærket sig.

Søndagens vindere var:

• Malthe (1.præmie)
  • Annika og Johannes (2.præmie)
  • Karoline, Vega og Victor (3.præmie)
  • Tættest på pinden var Rasmus (2,5 m)

Michael gav vinderne golfbolde.

Jacob havde udfordret Johannes i slagspil. Den, der gennemførte runden med flest slag, skulle iføres ”American football” dragten til næste års junior/mikroafslutning. Det blev en tæt match, som Jacob endte med at vinde. Derfor skal Johannes i dragten til september 2023.

Efter en skøn ”helg” i Sverige vendte vi næserne hjem mod Roskilde, hvor vi var tilbage i ROGK ca. kl. 17 beriget med super dejlig afslutning på juniorsæsonen 2022.

Afslutningsvis vil jeg gerne sige, at jeg er stolt og glad over, at vi har så mange søde, dygtige juniorer, som er gode kammerater og bakker hinanden op samt har det sjovt sammen (selv med det aldersspænd, der er i gruppen). Det var en sand fornøjelse for Jacob, Michael og jeg at have jer med i Sverige.

Er der mon nogle, der har lyst til at tage med på næste års Sverigestur?

Ungdommelig hilsen

Søren Frøsig Rasmussen

Formand

Ungdomsudvalget