Første hole in one på Skjoldungen

Så kom den første hole in one på Roskilde Golf Klubs nye bane, Skjoldungen.

Det blev 52-årige Pia Skatka Flensted Nielsen, der på hul 6 slog bolden i hul med et 7-jern – selv om hun havde været godt og grundigt på kant med netop med det jern på den øvrige del af runden.

”Jeg hører til dem, der godt kan finde på at gå og snakke med mine jern undervejs og jeg og 7-jernet var noget uvenner lige den dag, så da jeg skulle slå ud på hul 6, så sagde jeg, at nu måtte det være tid til, at vi blev gode venner igen,” griner Pia, der så slog et fantastisk slag, hvor hun kunne følge bolden hele vejen og ovenikøbet høre lyden, da bolden røg ned i koppen.

”Det var stille regn, så der var næsten ingen på banen, der så det, men selvfølgelig hoppede jeg og min mand, Jesper, noget, da vi så, hvad der skete,” fortæller Pia, der kun ærgrer sig over, at der ikke var ret mange andre at dele det med på dagen. Så deltagerne i næste kaninmatch, hvor Pia ofte er med, kommer nok til at høre om det – og måske smage lidt.

Der er nemlig en tradition for, at ”hole in one”-spillerne tager flasken fra ”hole in one”-skabet i klubhuset, skænker til øvrige tilstedeværende i klubhuset og så efterfølgende forpligter sig til at hente en ny flaske hos sponsor Otto Suenson Vine i Ringstedgade 2 – man skal lige have en seddel med fra sekretariatet. Sekretariatet udleverer også en ”hole-in-one”-mærke, som man kan have siddende på sin bag.

Pia har handicap 45,7 og er startet i 2021 som prøvemedlem. Hun har for mere end 20 år siden spillet et halvt år i Grønland, på en 9-hullers bane i Nuuk, en bane anlagt med islandsk græs men også med klipper i området.

”Så der kunne bolden også hoppe lidt, som det nu også sker på 9-huls banen,” smiler Pia.

PS: ”Hole in one”-skabet i klubhuset er lige nu tomt, så der må være en ”hole in one”-spiller, der har glemt at genfylde. Sekretariatet er ved at undersøge, hvem det kan være…

Her kan du se siden med hole in one begået af medlemmer i Roskilde Golf Klub. Her står også, hvordan du skal forholde dig, hvis du er så heldig/dygtig at få bolden i hul på første slag.