Hans Møllegaard og Jan Eriksen nye æresmedlemmer

Det er sket to gange før i Roskilde Golf Klubs 49-årige historie – og nu skete det så igen, endda to gange på samme aften.

To af klubbens markante ildsjæle blev hædret med udnævnelsen til æresmedlemmer, nemlig Hans Møllegaard og Jan Eriksen. Og de blev mødt med store smil og mange klapsalver fra forsamlingen, der ikke vidste noget om udnævnelsen på forhånd.

Begge har mange meritter tilbage i tiden på cv’et. Hans som den ældste og medlem gennem flest år, som tidligere bestyrelsesmedlem og aktiv i mange henseender. Jan med færre RoGK-år på bagen, men har altid været en aktiv frivillig, herunder været formand 2013-15.

Fælles for dem begge er, at de fortsat er særdeles aktive.

• Hans Møllegaard i rehab-golf-udvalget, hvor han udbreder kendskabet til golf som fornøjelse og genoptræning for mennesker med svære fysiske handicaps, fx lammelser. Hans arbejder – sammen med rehab-udvalget – hårdt for at udbrede rehab-golf til hele Danmark
  • Jan Eriksen i natur- og miljøudvalget, som på mange måder er førende inden for danske golfklubber, ikke mindst arbejdet med 12 af FN’s 17 verdensmål, som i Roskilde er blevet nedbrudt i en lang række natur- og miljøinitiativer. Jan har via sit netværk og sin viden derudover været en meget aktiv spiller i forhold til udarbejdelse af kommunens lokalplan for vores område og dermed grundlaget for mange af de projekter, vi har fået og er i gang med at få gennemført

”Både Hans og Jan har på hver deres måde været med til at sætte Roskilde Golf Klub på Danmarkskortet. I har været med til at profilere klubben og skabe den goodwill og ”politiske kapital”, som vi har nydt af i de her år, hvor vi har arbejdet med en række store projekter de seneste 10 år, ikke mindst bane- og klubhusudvidelse. Samtidig har I på hvert jeres felt sat en ny dagsorden for alle danske golfklubber,” siger formand Kim Møller Behrend om udnævnelsen.

”I vil selvfølgelig sige: ”Jamen vi har jo ikke gjort det alene, der har været rigtigt mange, der har hjulpet lige så meget”. Og ja, det er også sandt. Men jeres måde at stråle på sammen med jeres store passion og stolthed er helt speciel. Vi andre kan kun kigge op til jeres arbejde, og det er jo også derfor, at I begge tidligere har modtaget ildsjælsprisen for jeres frivillige arbejde i klubben.”

Oprindelig fik bestyrelsen en indstilling om at gøre Hans Møllegaard til æresmedlem fra en gruppe herrespillere med Menno Maat i spidsen. Og da bestyrelsen drøftede henvendelsen, kom de frem til, at både Hans og Jan var i samme boldgade og havde gjort sig fortjent til at blive æresmedlemmer.

Klubben har som nævnt kun to æresmedlemmer i forvejen. Det er

• Arne Kristensen, æresmedlem 2011
  • Erling Høyer, æresmedlem 2014

Herunder kan du se billeder fra overrækkelsen: