Klubben vinder Roskilde Kommunes klimapris

Natur- og miljøudvalget fik et kæmpe skulderklap onsdag eftermiddag den 20. november, da det i en fyldt konferencesal på Roskilde Universitetscenter fik overrakt Roskilde Kommunes Klimapris 2019.

To gange har klubben været nomineret til Dansk Golf Unions natur- og miljøpris, og nu er klubben for alvor kommet på landkortet for den store indsats, som ildsjælene i natur- og miljøudvalget i samarbejde med den øvrige den af klubben udfører.

Det var formanden for klimarådet, byrådsmedlem Jeppe Trolle, der overrakte prisen.

Han fortalte, at der specielt var tre årsager til, at Roskilde Golf Klub løb med prisen.

Den ene er, at klubben konsekvent arbejder med at nedsætte CO2-udledningen. Den anden er udviklingen af den klimaberegner, som udvalgsmedlem Lars Carlsen har lavet og som også er blevet et læringsmateriale til andre golfklubber i Danmark. Og den sidste begrundelse handler om arbejdet med 12 ud af FN’s i alt 17 verdensmål.
Det var tre stolte mænd fra klubben, der gik op på podiet og modtog pris og klapsalver.

Lars Carlsen og Jan Eriksen fra natur- og miljøudvalget var på dagen ledsaget af formand Kim Møller Behrend og alle tre nåede at sige nogle ord til de mange deltagere i salen.

”Vi har grund til at være stolte af os selv og ikke mindste medlemmerne i natur- og miljøudvalget. Det er frivillige i en forening, der nu får en pris for et godt stykke arbejde, som kan være inspiration for alle vores egne medlemmer, men også for golfklubber i hele Danmark. Vi har vist, at det kan nytte at tage et ansvar, ikke bare for klimaet men med udgangspunkt i 12 af FN’s verdensmål,” siger Kim Møller Behrend.

Fadøl for klimavenlig transport til klubben

Smilene var da også store hos udvalgsmedlemmerne Lars Carlsen og Jan Eriksen. Så meget, at Jan med mikrofonen i hånden overfor et par hundrede tilhørere kom til at love noget, der indtil nu kun har været en løs idé, men som nu kommer til at forpligte.

Jan fortalte nemlig, at klubben vil begynde at belønne de medlemmer, der cykler i stedet for at køre i bil til golf. Belønningen bliver en fadøl i restauranten.

Nu bliver han og udvalget nødt til at blive skarpe på, hvordan det skal foregå, men de er allerede godt i gang med at tænke.

”Det bliver nok noget med et klippekort, men vi bruger vinteren på at tænke det nærmere igennem og vender så tilbage til foråret,” fortalte Jan med et stort grin.

Natur- og miljøudvalget har i øvrigt fået flere henvendelser fra medlemmer, der gerne vil hjælpe. Dem vil udvalget samle en gang i marts 2020 til en snak om, hvad der er af muligheder for at bidrage.

Med Roskilde Kommunes klimapris følger 50.000 kr., men det er ikke penge, som klubben får gavn af. Vinderen får i stedet æren af at donere midlerne til et velgørende grønt formål efter eget valg, og her har natur- og miljøudvalget peget på Nationalpark Skjoldungernes Land, som klubben i forvejen har samarbejdet med omkring naturtiltag på banen.

Her kan du se omtalen på hjemmesiden for Nationalpark Skjoldungernes Land.

Herunder kan du se flere billeder fra overrækkelsen: