Grønne golfere viste minister den vilde natur

Natur- og miljøudvalget har gjort det igen. Sat Roskilde Golf Klub på Danmarkskortet og vist vejen både for andre golfklubber og for almindelige borgere.

Denne gang stillede natur- og miljøudvalget op til et besøg af miljøminister Lea Wermelin, der mandag den 21. juni 2021 om eftermiddagen kom til Roskilde for at kigge nærmere på kommunens tiltag i forbindelse med en konkurrence, der er sat i gang om at blive Danmarks vildeste kommune.

Præsentationen blev holdt ved Kvickly Hyrdehøj, hvor der mellem butikken og Holbækvej nu er gjort klar til et areal, der før var græs og som nu skal rumme vilde blomster og dermed fremme biodiversiteten.

Inden ministeren fik lidt at vide om det, var der imidlertid mulighed for at hilse på forskellige foreninger og organisationer, herunder Roskilde Golf Klub, hvor Jan Eriksen og Lars Carlsen fra natur- og miljøudvalget sammen med chefgreenkeeper Nick Bosholdt og daglig leder, Anders Schnack, fortalte minister Lea Wermelin og borgmester Tomas Breddam om initiativerne med bille- og flagermusboer, vilde blomstermarker, søer til løvfrøer og lignende.

Borgmesteren havde hørt noget af det før, så stående på et flagermus-bo roste han golfklubben for initiativerne og sagde i øvrigt:

”Naturen har trange kår. Tusindvis af planter og insekter er i fare for at uddø, så det er godt, at 92 ud af i alt 98 kommuner har meldt sig til at være med i konkurrencen om at blive ”Danmarks vildeste kommune”. Vi gør allerede en del, men vi vil gerne gøre Roskilde Kommune endnu grønnere og vildere, så tak til Lea Wermelin for at komme til Roskilde for se, hvad der sker og sætte yderligere fokus på biodiversitet,” fortalte Tomas Breddam og pegede så i retning mod Svogerslev og tilføjede:

”Mellem Roskilde og Svogerslev har vi et område, vi kalder den grønne og blå korridor. Her er der rigtig mange, der er interesserede i at bygge huse. Men det vil vi ikke have på det areal. Her er naturen det vigtigste.”

Miljøminister Lea Wermelin havde udover borgmesteren også selskab af en Coop-direktør og det lokale folketingsmedlem og partifælle, Mette Gjerskov (S). Alle fik lidt at vide om opbygningen af billeboerne.

Der blev spurgt til, hvordan man laver et billebo og om man kan gøre det selv. Til sidst fik miljøministeren en stærekasse med hjem.

Svaret fra golfklubbens repræsentanter fra heldigvis nemt. Ja, det kan man godt – og der ligger en vejledning på vores hjemmeside.

Herunder kan du se billeder fra miljøminister Lea Wermelins besøg ved Kvikly Hyrdehøj, hvor Roskilde Golf Klub fik en central placering: