Forrygende sæsonafslutning – oprykning til 1. division

Kulminationen på en forrygende sæson kom i lørdags, hvor klubbens 1. hold i herrerækken spillede og vandt den altafgørende oprykningsmatch 11-7 over Fredensborg GK på neutralbane i Korsør.

Det blev en spændende match, hvor der kl. 8 blev teet ud i den første af tre foursomes. Hen over formiddagen vekslede stillingen i de tre kampe. Marginalerne var absolut ikke på Roskildes side, hvor det på mange huller, var ”hulkant ud”, mens det var ”hulkant i” for Fredensborg.

Så lidt ”uheldigt” var holdet bagud 4-2 efter de tre foursomes.

I spisepausen fik trænerne, Lasse Frölich og Mads Vibe, samt holdkaptajn Emil Lindvig samlet holdet op, og sammen fik de lagt en fremragende strategi for eftermiddagens singler.

Martin Nicki var 1. mand afsted fra tee, og allerede efter 1. hul var han oppe. Resten af matchen spillede han forbilledligt og sikkert og han formåede at fastholde fokus og vandt fortjent sin match 2-1.

Rutinerede Rasmus Olskær var 2. mand. Han var oppe mod Emil Kjeldsen, søn af Søren Kjeldsen. Emil havde desværre valgt at tage en brandvarm putter med og den gav Rasmus nogle ”udfordringer.”

På hul 12 var Rasmus tre ”nede,” men Rasmus leverede et fantastisk ”come back” på de efterfølgende huller, og spillede op til sit bedste. Selv en vildfarende bold fra en anden Fredensborgspiller kunne ikke distrahere Rasmus, som på hul 16, havde taget sin stance og var klar til at putte, da der pludselig kom en vildfarende bold flyvende mellem ham og flaget. Rasmus bevarede køligt overblikket – holede sit 4 m put og var nu kun 1 nede. Rasmus fightede ufortrødent videre på de to sidste huller, som blev delt. Rasmus tabte på hul 18, 1-0.

3. mand fra 1. tee var unge William Bredtved, som havde fået chancen i stedet for den godt spillende og rutinerede Lasse Sonne, som gennem hele dagen var en stor og uvurderlig støtte og hjælp for hele holdet. Med sit store talent og forrygende form sejrede William sikkert 3-2.

4. mand var træner Lasse Frölich, som spillede solidt og sikkert. Da resultaterne fra de andre matcher kom ind blev hul 17 lige med et spændende og altafgørende hul. Nu kunne de mange års erfaring som protræner stå sin prøve. Lasse havde slået på green og havde et 6-8 m put for birdie, mens hans modstander havde et ca. 5 m put for par. Lasse slår sit put, som tager hulkanten, omen bliver oppe til en ”given”. Fredensborgspilleren misser. Lasse vinder således 2-1 og sikrer Roskilde oprykning til 1. division.

Næstsidste mand var Mads Vibe, som var oppe mod en godt spillende og kæmpede Fredensborgspiller, som formentlig spillede op til sit allerbedste bedste og fik en stor golfoplevelse. Matchen blev delt.

Sidste mand afsted var vores landsholdsspiller Andreas Hillersborg, der ikke svigtede. Andreas havde hele ugen op til matchen havde været i Tyskland, hvor han på fremrangende vis demonstrerede sit store talent og fortjent kvalificerede sig til Europatourens tourskole. Andreas modstander var, Marcus Hansen (søn af Andres Hansen), der på intet tidspunkt blev lukket ind i kampen.

Andreas viste ingen nåde og gav Hansen junior en golflektion af format og vandt suverænt matchen med 7-5.

Det er en meget glad og stolt sportsligansvarlig, Torben Madsen, som ser tilbage på dagen og hele sæsonen 2019, og udtaler:

”Vores målsætning for sæsonen er mere end opfyldt. Vi har opnået de bedste sportslige resultater i klubbens historie med oprykning til 1. division med både vores dame- og herrehold. Ligesom det også er en stor glæde, at også vores 3. hold og 4. hold, ”boblerne” har vundet deres rækker. Ærgerligt at reglerne siger, at vi kun må rykke op i 5. division med det ene hold.

Ved sæsonstarten valgte vi at gå lidt imod DGU’s anbefaling om ikke at benytte unge spillere under 16 år i Danmarksturneringen, men da vi i klubben har så mange dygtige og talentfulde unge mennesker, valgte vi at give dem chancen i Danmarksturneringen.

De unge talenter har til fulde levet op til vores forventninger. Sammen med alle vores spillere – de rutinerede – vores herrer og damer – vores dygtige trænere samt vores gode holdkaptajner og øvrige frivillige, har de bidraget til at fastholde og udvikle det sammenhold – og det kammeratskab, som er unikt i vores klub.

Et fællesskab og en holdånd, som jeg ikke har oplevet i noget anden klub,” slutter Torben Madsen.