Nysgerrige golfspillere så på ringmærkning af fugleunger

Søndag den 26. maj 2024 – i halen på divisionsmatcherne – gik fuglekassegruppen på banen.

Ligesom de tidligere to år var forsker og ringmærker, Henning Heldbjerg fra Aarhus Universitet, med på turen. Henning er udstyret med aluminiumsringe i forskellige størrelser til de forskellige fuglearter, en tang til at lukke ringene om fuglenes ben og små stofposer.

Fuglekassegruppen er udstyret med et kamera med lys, der kan stikkes ind i redekassehullet og sende et billede til en lille skærm. Derved spares megen tid på ikke at kravle op og ned ad stigerne, hvis billedet viser, at kassen er tom.

Men det var kasserne heller ikke. Der var mange unger, men billedet afslørede også flere gange, at ungerne var for store til, at Henning turde tage dem op og risikere, at de fløj op som følge af forstyrrelsen.

I fire stærekasser, en musvitkasse og tre blåmejsekasser blev ungerne hentet ned i en stofpose for derefter at blive mærket med en ring med et unikt nummer. Bagefter blev de forsigtigt lagt tilbage i kassen. Bliver ringen fundet, ved vi præcis fra hvilken kasse og på hvilket golfhul, fuglen er blevet mærket som unge d 26/5 2024.

I alt blev der mærket 22 stære, 6 musvitter og 29 blåmejser. I en af blåmejsekasserne var der intet mindre end 14 unger.

Det virker som om at, der kommer flere stærepar til kasserne for at yngle og det er godt, for et stærepar fodrer deres unger med ca. 2,5 kilo insektlarver. Larverne er ofte stankelbens- og gåsebillelarver, som lever af græssets rødder. Så vi har faktisk en hel stribe af medhjælpere til greenkeeperstaben, som betyder, at der kan sprøjtes mindre.

Som det fremgår af billederne, gav flere af klubbens golfspillere sig tid til at se på mærkningen og få svar på spørgsmål.

Til næste år har vi lært at ca. d. 20. maj vil være et bedre tidspunkt, så er stæreungerne ikke for store og de kan mærkes, så er der taget højde for at forandringer i klima og temperatur får fuglene til at yngle tidligere.

Jan Eriksen, natur- og miljøudvalget

Herunder kan du se fotos fra ringmærkningen: