Store Skjold og Skjoldungen åbner igen – som to vinterbaner

Nu åbner Roskilde Golf Klubs baner igen – efter en periode med lukning oven på store regnmængder.

Banerne åbner lørdag den 25. november 2023.

Åbningen bliver imidlertid på to vinterbaner i stedet for de to normale sommerbaner.

Årsagen er naturligvis de store mængder vand – i alt er der kommet ca. 1000 mm regn på området i år – og en meget stor del er kommet i de to sidste måneder.

“Jorden er derfor totalt mættet med vand, så selv om det er tørt i et par dage og banen ser tør ud i overfladen, så skal der ikke komme mange millimeter regn, før det sejler igen. Det kan betyde, at vi kommer til at ødelægge både greens, fairways og stierne ved broovergange og så bliver banen ødelagt og dårlig til foråret, når vi skal i gang med sommerspil igen. Vi har derfor valgt at gå over til vinterbane allerede nu,” fortæller chefgreenkeeper Nick Bosholdt.

To vinterbaner skal give bedre kvalitet

I år kommer der en ekstra nyhed: Der bliver nemlig to vinterbaner i stedet for kun en.

Der kommer den normale vinterbane med 18 huller på Store Skjold (med en enkelt justering – se længere nede) og så en ny vinterbane med 9 huller på Skjoldungen.

”Vores normale vinterbane på Store Skjold er meget populær og det er jo meget positivt. Imidlertid betyder den store aktivitet også, at der er flere områder, der bliver utroligt slidte – og det gør, at vinterbanen sidst på sæsonen ikke er så god mere og at de ramte områder er længere om at gro til igen, når det bliver forår. Derfor gør vi det i år, at vi etablerer to vinterbaner for begge steder at bevare så god en kvalitet så længe som muligt,” fortæller chefgreenkeeper Nick Bosholdt.

”Vores succes med vinterbanen skyldes ikke mindst, at vinterbanen er lavet på en sådan måde, at det ikke bare er en forkortet bane, man spiller, men derimod en helt anderledes bane. Det gør, at den bliver sjovere at spille – og samme princip har jeg prøvet at indføre med vinterbanen på Skjoldungen.”

Begge vinterbaner får 1. teested placeret tæt på hinanden ved det nuværende hul 1 på Skjoldungen.

Vinterbanen på Store Skjold: Den bliver som den har været de seneste år – kun med den justering, at det normale hul 2, der plejer at være på Skjoldungen og den gamle par 3 bane, bliver flyttet over på fairway tæt på åen ved det normale hul 3. Du skal altså slå fra et teested placeret midt på fairway på det normale hul 1 – til højre for træerne og ned til greenen, der ligger på fairway på det normale hul 3.

Vinterbanen på Skjoldungen: Den er som nævnt helt ny – og på siden med information om vinterbanerne kan du finde en præcis beskrivelse af hullerne, men her får du et overblik. Banen spilles lidt i omvendt rækkefølge i forhold til normalt. Det betyder fx, at for at spille hul 2 skal du fortsætte forbi træerne ved det normale hul 2 og gå hen til venstre for green ved det normale hul 8. Herfra slår du ned ad bakken til en green fra den gamle par 3 bane, der ikke bliver benyttet om sommeren, men stadig er intakt.

Derfra går turen over den offentlige sti over på det nye område og så bevæger du dig rundt på området mod uret, indtil du igen skal tilbage over stien og spille et kort hul, hvor du skal slå over åen, derefter et hul op ad bakken, inden du slutter af på det normale – men nu kortere – hul 9.

”Vi vil i starten sørge for, at der er skilte og markeringer, så man kan finde rundt – og derudover arbejder vi på at få banen lagt ind i den golf-app, der hedder GLFR. Her har vi i forvejen vores normale baner. På app’en kan man se, hvor langt der er fra teested til green på alle vinterbanehuller på begge baner og få et overblik over forløbet af alle huller,” siger Nick Bosholdt.

Flexmedlemmer spiller på Skjoldunge-vinterbanen

Spillet på de to baner bliver ligesom i sommersæsonen. Fuldtidsmedlemmer kan frit spille på begge vinterbaner.
Senior flex medlemmer spiller frit på Skjoldunge-vinterbanen og betaler halv greenfee på Store Skjold vinterbanen (her er normalprisen 200 kr.). Greenfee flex betaler halv greenfee på begge baner. Normalprisen for en tur på Skjoldungevinterbanen er 100 kr.

Du booker tid som normalt i GolfBox – enten på Store Skjold og Skjoldungen – og du skal også som normalt bekræfte din tid i klubhuset. Eneste ændring er, at der ikke bliver skrevet scorekort ud. I stedet bliver der lagt nogle scorekort på bordet ved indtjekningsskærmene. Disse scorekort skal man selv udfylde med antal ekstra slag. Men scorekortene skal efterfølgende IKKE indberettes i GolfBox, da man ikke kan blive handicapreguleret.

På siderne kan du se et kort over banerne, scorekort, konverteringstabel (med antal ekstra slag for alle handicaps) og en beskrivelse af de enkelte huller.

Herunder kan du se oversigtskortet for Store Skjold vinterbanen og Skjoldunge vinterbanen: