Roskildes første æresmedlem, Arne ”Matas”, er død

Roskilde Golf Klub er blevet et æresmedlem mindre. Efter længere tids sygdom er Arne ”Matas” Kristensen gået bort. Det skete tirsdag den 15. november 2023.

Arne blev 82 år, boede i Lindenborg i Lejre Kommune sammen med hustruen Jette, der også har været medlem i golfklubben i rigtig mange år.

Arne har haft en kæmpe betydning for golfklubben i rigtig mange sammenhænge. Først og fremmest blev han kendt for at være sponsor for en række aktiviteter, ikke mindst Matas-matcherne, som specielt i 90’erne og 00’erne havde ry for at være et overdådighedshorn af flotte præmier. Disse matcher var utroligt populære.

Arne har i 10 år fra 1992 til 2002 også været med til at køre Herredagen – i makkerskab med et andet æresmedlem, Erling Høyer, og disse to var også makkere i matchudvalget.

”Matas”-kaldenavnet stammer fra, at Arne frem til 2008 har ejet op til otte Matas-butikker. I 2011 blev han klubbens først æresmedlem – det skete i forbindelse med hans 70-års fødselsdag, hvor der selvfølgelig blev holdt en stor match.

Han har også været sponsor ved nogle af klubbens store fester, ligesom han har støttet forskellige klub- og baneprojekter gennem tiden.

Arne har også været sponsor for de to professionelle golfspillere, Steen og Iben Tinning, og disse sponsorater var bl.a. medvirkende til, at Roskilde Golf Klub til flere arrangementer havde besøg af de to Tinning-spillere.

Arne har haft sin faste gang i klubben igennem næsten 35 år. Han er kommet i klubhuset stort set hver dag – bortset fra de sidste par år.

Arne efterlades af hustruen Jette, der som sagt stadig spiller i klubben, samt af sønnerne Klaus og Per og i alt tre børnebørn plus to oldebørn.

Bisættelsen bliver torsdag den 23. november 2023 i Gevninge Kirke kl. 13 – med efterfølgende samvær på Svogerslev Kro.

På billedet øverst står Arne med Steen og Iben Tinning i forbindelse med en “Matas”-match. Herunder er det foto fra Arnes 70-års fødselsdag i 2011, hvor han også blev æresmedlem + et foto fra tidligere med den karakter