Frivillige hjælper med forsøg med blomsterblandinger

Kig op og fremad, når du går på Skjoldungens hul 2 og på Store Skjolds hul 3. Her kan du se et stort blomsterstykke op ad bakken på den anden side af stien mellem Svogerslev og greenkeepergården. Stykket er tydeligt delt op i tre områder – og er en del af et forsøg med blomsterblandinger, som Roskilde Golf Klub har etableret i samarbejdet med frøproducenten DLF.

De tre områder er yderligere delt op i flere områder med forskellige blomsterblandinger og mandag den 26. juni 2023 var en gruppe af frivillige tilknyttet natur- og miljøudvalget sat i stævne for at registrere, hvad der er kommet op af blomster i de enkelte områder. Bevæbnet med en registreringsseddel og en bog med blomster kravlede gruppen af frivillige rundt for minutiøst at notere arterne på blomsterne.

Alle tre områder var oprindelig tilsået med græs. Det ene område – det til venstre op ad bakken – blev jorden vendt hver 10. dag over en periode på halvanden måned, inden det blev tilsået. På området i midten blev frøene sået uden at jorden blev vendt – altså direkte i græsset efter en slåning. Og i område tre (til højre) blev frøene sået, umiddelbart efter at jorden var blevet vendt en enkelt gang.

Lige ved første øjekast er resultatet tydeligt: I græsområdet (i midten) er der ikke kommet nogen blomster, mens der umiddelbart ikke er nogen nævneværdig forskel på de to andre områder. Men, men, men… Det er en konklusion, der er alt for hurtig at nå til. Og derfor var gruppen af frivillige meget nøjeregnende med præcist at skrive ned, hvad der vokser i de enkelte små områder.

”Vi er meget glade for, at golfklubben vil være med til at hjælpe med sådan et forsøg og vi håber at kunne følge det over nogle år. Det gør naturligvis, at golfspillere og vandrere i området får noget pænt at kigge på, men vi får også en masse ud af det – både i forhold til, hvad vi skal lægge i vores frøblandinger og i forhold til rådgivning om så-metoder,” fortæller produktudviklingschef Anne Mette Dahl Jensen fra DLF.

Hun fortæller, at der i området er sået fire forskellige frøblandinger, fx en sommerfugle- og en margueritteblanding.

Det er greenkeeperne, der har tilsået området – og chefgreenkeeper Nick Bosholdt følger derfor også spændt forsøget. Han havde håbet, at behandlingen af område 1 kunne have holdt græsset væk i forhold til blomster, men selv med jordbehandling hver 10. dag har græsset overlevet og er kommet op ind imellem blomsterne.

”Det tørre vejr har selvfølgelig også haft betydning – og derfor skal man passe på med at drage hurtige konklusioner. Men vi håber at kunne følge udviklingen på blomstermarkerne et stykke tid endnu – og glæder os over, at både golfspillere og vandrere på stierne har fornøjelse af markerne,” siger Nick.

På billederne herunder kan du se, hvordan registreringen foregik.

På det første foto er det Erik Magtengaard og Mette Jessen, der kigger på blomsterarter inden for den kvadratmeter, de har fået udstukket.