Overrasket på bageste række med fornem ildsjælspris

Han sad der på bageste række, lyttede pænt under bestyrelsens beretning, regnskab og budget – og det var ikke meget, øjenbrynene hævede sig, da formand Kim Møller Behrend begyndte at fortælle, hvem der i 2023 skulle være modtager af prisen som ”Årets ildsjæl”.

Kim fik fortalt mange rosende ord, men formåede at kamuflere rosen så meget, at koordinator for regionsgolf, Erik Christiansen, først fattede, hvad han var vidne til, da Kim nåede til sidste linje i talen.

Blev han så glad? Ja, det må man sige. Overrasket og glad. Heldigvis.

Erik Christiansen har i en del år været koordinator for det dusin af hold, der deltager i regionsgolfturneringen i løbet af sommersæsonen. Hvert hold har en holdkaptajn og en bruttotrup af spillere på 7-8 personer – og Erik er så den, der koordinerer tilmelding, hvilke rækker holdene stiller op i og en masse anden praktisk koordination og information.

”Det gør mig stolt, at jeg nu på ottende år står og uddeler prisen som årets ildsjæl. Roskilde Golf Klub har så mange fantastiske frivillige som i al stilhed løfter så mange store opgaver og påtager sig et kæmpe ansvar og egentlig bare er taknemlige for anerkendelse fra de mennesker, som de er ansvarlige for. Derfor er det også med stor glæde at jeg her kan trække endnu en ildsjæl frem i lyset og takke udvalgsformanden for regionsgolf for hans store arbejde med planlægning af de mange hold, som hvert år mødes omkring regionsgolf,” sagde Kim Møller Behrend – og så gik pråsen op for Erik.

Til klapsalver gik han derefter fra bageste række i den fyldte sal op til ”podiet”, hvor han fik overrakt statuetten for ”Årets ildsjæl” og en buket blomster.

Inden da havde Kim fortalt, hvordan han selv som medlem af par 3 baneudvalget for ca. 15 år siden havde set Erik og hans kone starte til golf – og hvor Erik på rekordtid blev så god, at han både tordnede ned i handicap og fortsatte som fuldtidsmedlem på den store bane.

”Erik og hans kone udstrålede rolighed og dedikation og det så jeg også senere efter jeg var blevet formand. Nu var han blevet udvalgsformand, stadig med en stille og rolig facon uden de store armbevægelser,” lød det fra formand Kim Møller Behrend.

”Årets ildsjæl” er stiftet af den tidligere og nu afdøde ungdomsudvalgs-formand Bent Østergaard.