Holder miljøfanen højt efter skuffende tur til Kolding

”Vi vil ikke lægge skjul på, at vi var skuffede, og personligt var jeg meget frustreret lørdag aften”, fortæller formanden for Roskilde Golf Klubs natur- og miljøudvalg, Henning Nordstrøm, efter han og kollegerne i udvalget her i wekekenden (den 23. marts) var til repræsentantskabsmøde i Kolding hos Dansk Golf Union.

Udvalgsmedlemmerne Henning Nordstrøm, Jan Eriksen, Lars Carlsen og greenkeeper Nick Bosholdt var sammen med formand Kim Møller Behrend mødt op som repræsentanter fra Roskilde ved overrækkelsen af DGU´s natur- og miljøpris i håb om at tage fra Kolding med den store ære og 75.000 kroner.

Det blev imidlertid ikke Roskilde, der blev udråbt som vinder, men derimod Hørsholm Golf, der vandt på flere forskellige initiativer.

Hørsholm Golf har blandt andet brugt får til at afgræsse roughen i stedet for maskiner, ladet døde træer ligge til glæde for fugle og insekter og sat fuglekasser op i samarbejde med Danmarks Ornitologisk Forening.

Derudover har klubben udsat pindsvin, været systematisk i sin fjernelse af invasive plantearter og har sået hjemmehørende blomster i roughen.

”Både Hørsholm og Sydsjælland, der også var nomineret, har begge gjort det godt, men vores ansøgning var anderledes, da vi havde bygget den op omkring 12 ud af FN’s 17 verdensmål, og det arbejde ønsker vi ikke skal gå i stå, selv om vi var skuffede over ikke at få prisen,” fortæller Henning Nordstrøm.

”Det, vi har gang i, er for godt til at stoppe. Så derfor er vi alle enige om at fortsætte arbejdet – og håber at kunne engagere og inddrage flere af klubbens medlemmer, så vi for alvor får gjort noget ved miljøet i og omkring Roskilde Golf Klub.

”Med ansøgningen satte vi rammerne, nu skal vi ud og arbejde med de konkrete mål inden for alle 12 områder”.

På billedet er det Henning Nordstrøms foto af prisoverrækkelsen til Hørsholm – taget på afstand, så derfor er kvaliteten ikke helt i top.

Her kan du læse nyheden om natur- og miljøprisen til Hørsholm på Dansk Golf Unions hjemmeside.