På vandring med to af golfklubbens naturnørder

Hvad er det for en fugl, der tæller til syv, siger sit eget navn eller citerer en svensk sætning, når den kvidrer? Jeg kan ikke helt huske det, så måske er jeg nødt til at deltage i endnu en nattergaletur og så have blokken med, for det er de mest utrolige detaljer, golfklubbens to natur-”nørder” (i ordets bedste mening), kommer med, når de inviterer medlemmer og gæster på den årlige nattergaletur.

Det er naturligvis Henning Nordstrøm og Jan Eriksen, der er tale om. Igen i år ledte de deltagerne rundt på en spændende og interessant vandring rundt på og omkring golfbanen for at vise os lidt om flora og fauna. De ved tydeligvis, hvad de snakker om og er også gode til at formidle deres viden på en interessant måde. Det er tydeligt, at de ikke bare har siddet og kigget i en fuglebog, men henter størstedelen af deres viden ved ofte at bevæge sig rundt i området – med øjne og ører åbne.

Ingen af dem kan spille en runde golf uden samtidig at høre efter, om nattergalen nu er kommet, om vi i år har tre eller fire rørdrummer eller om flagermusen i år er kommet på besøg i det særlige bo, som er lavet til den i et træ ved hul 12’s teested.

Når det er sagt, så er specielt Henning vild med at komme på banen enten meget tidligt eller meget sent uden golfudstyr, for her venter der ofte ekstra spektakulære oplevelser, ikke mindst når fx en stor gruppe på op mod 40 stk. dåvildt bevæger sig hen over banen.

I 2024 var nattergaleturen lagt til torsdag den 16. maj – og ca. 50 deltagere var mødt frem. De fik en to-timers gåtur med afsluttende kaffe og kage i klubhuset og for de fleste vedkommende også nogle myggestik, for hold da op, hvor myggene er talrige og store i år.

Vi kom forbi blomsterforsøgsområder, billeboer, den nye å (ørredmotorvejen), fugletårnet, diverse fugle- og flagermuskasser for til sidst at ende i klubhuset, hvor Henning viste en ca. fem minutters video af flotte naturfotos, han har taget i løbet af de seneste år.

Med på vandringen i år var både nogle naboer til golfbanen, men også repræsentanter fra Danmarks Naturfredningsforening i Roskilde.

Tilbage til de mange forskellige fuglekvidren, som vi – trods kraftig blæst – hørte mange af på turen. Jan Eriksen fortalte om en app, Merlin Bird ID, som kan bruges til at identificere fugle. Hører du en fugl kvidre, kan du åbne app’en og så får du et forslag til, hvilken fugl det er. Flere af deltagerne downloadede app’en efter sidste års nattergaletur og de fortalte i år, at de havde lært mange fugle at kende på den måde.

Natur- og miljøudvalget i Roskilde Golf Klub har flere undergrupper, fuglekasse-, le-laug-, billebo- og vandhulsgruppen. Og der er også kommet et vandudvalg til som underudvalg. Dette udvalg er ved at undersøge, hvordan golfklubben kan skaffe mere vand til vores baner om sommeren, hvor det i perioder kan være en mangelvare, og hvordan man kan komme af med vandet i vinterperioden, hvor banen ofte er meget våd.

Tak for en interessant aften – tak for de gode historier undervejs.

PS: Efterfølgende har jeg fået at vide, hvilken svensk sætning, der karakteriserer en af fuglene på golfbanen, løvsangeren (snälla rare lille mamma, för jag gå på bio i kväll).

Henrik Overgaard Pedersen

Herunder kan du se fotos fra nattergaleturen 2024: