Ny leder ansat – med golfbaggrund fra Køge

Roskilde Golf Klub får en ny daglig leder i november 2022.

Valget er faldet på 56-årige Jesper Wedersøe, bosat i Jyllinge men golfmæssigt med rødder i Køge, hvor han i dag er suppleant til bestyrelsen og desuden ansvarlig for eliteområdet.

Jesper er valgt til jobbet i Roskilde ud af et felt på 45 ansøgere, der alle har lagt billet ind på at blive ”Anders 2.0”, som det stod formuleret i jobannoncen fra klubben.

At det så alligevel ender med en kombination, der mere bliver Jesper 1.0, handler lidt om tilfældigheder, men også om den nye leders kvalifikationer og tilgang til tingene.

”Oprindelig havde vi tænkt, at vores nye leder ikke nødvendigvis skulle have en golfbaggrund, som Anders heller ikke havde, da vi ansatte ham. Vi har lagt stor vægt på leder- og organisationserfaring – ikke mindst erfaring med at begå sig i en forening drevet af frivillige. Alt det har Jesper, men så har han oven i en golfbaggrund, som vi forhåbentlig får stor glæde af,” siger formand Kim Møller Behrend, der har siddet i ansættelsesudvalget sammen med næstformand Jens Krøis og kasserer Flemming Nielsen.

”Vi er naturligvis kede af, at Anders stopper – specielt når det sker efter en sygdomsperiode, og det er derfor også vigtigt for mig at sige, at vi har været meget glade for Anders. De kvaliteter, han har, havde vi stor brug for. Anders har kørt mange store projekter igennem samtidig med, at han har fået styr på vores organisation af frivillige. Det er nu noget, vi vil bygge videre på sammen med Jesper og de styrker, han har som leder, coach og motivator.”

”Vi vil jo hele tiden udvikle os, så selvfølgelig kommer der også projekter i fremtiden, men på kort sigt, når klubhusombygningen er færdig, skal vi nok kigge lidt på drift og klublivet – i samarbejde med alle de frivillige,” siger Kim.

Fra profit til golfglæde

Jesper Wedersøe selv er naturligvis glad for at blive udvalgt.

”Jeg så godt annoncen, da stillingen blev slået op, men i mit ”mindset” havde jeg ikke tænkt, at jeg var klar til et nyt job lige på det tidspunkt. Men da vi kom til fristen, kunne jeg mærke på mig selv, at jeg ville fortryde, hvis jeg ikke søgte – og derfor blev det lige i sidste øjeblik, jeg fik sendt ansøgningen afsted. Det er jeg glad for i dag, for jeg glæder mig meget til opgaven,” fortæller Jesper, der torsdag den 20. oktober skrev kontrakten under og samtidig blev præsenteret for den resterende del af bestyrelsen og hans kommende kolleger blandt de ansatte.

Jesper Wedersøe kommer erhvervsmæssigt fra en baggrund i trykkeriverdenen. Han har siddet i et firma, der for detailhandelsvirksomheder i Skandinavien har formidlet aftaler med store udenlandske trykkerier, typisk tilbudsaviser for fx Coop, Salling, Bauhaus, Matas og Jysk.

”Det er en verden, der er ret profitfikseret og dermed meget forskellig fra det, jeg nu går ind i. Mit firma, som jeg selv har været hovedaktionær i, valgte sidste år at lukke ned bl.a. som en følge af corona, så jeg har længe gået og tænkt på, hvad jeg nu skulle kaste mig over. Flere har sagt: ”Hvorfor finder du ikke noget inden for golf”, fordi jeg har været involveret i golfsporten i knap 40 år, og det var jeg også selv begyndt at tænke, og på den måde passer stillingen her i Roskilde helt perfekt,” fortæller Jesper.

Han er netop flyttet sammen med sin kæreste i Jyllinge, efter tidligere at have boet i Karlslunde og Solrød. Hans kærestes datter, Annika, er tilfældigvis startet som spiller her i Roskilde og har netop været med på ungdomsudvalgets Sverigestur – og Jespers to egne drenge, Sebastian og Alexander på 16 og 19 år, er også golfspillere og har haft far med på sidelinjen, siden de startede. Selv har Jesper spillet siden 1984 – og har i dag et handicap på ca. 8. På grund af skift i uddannelser og job har han været medlem i flere forskellige golfklubber, Furesø, CGC, Harekær, Skovbo og siden 2016 så Køge, hvor han udover elite- og ungdomsarbejde også har haft ansvaret for håndtering af frivillige ved større arrangementer, og dem har Køge haft nogle stykker af.

Siden 2014 har han desuden været tilknyttet Dansk Golf Union som instruktør på DGU´s junior- og begynderkurser.

Vil lære Roskildes DNA

”Jeg har selvfølgelig mine ideer og tanker, men jeg kommer ikke ind ad døren for at ændre alting. Jeg vil gøre meget ud af at møde alle de forskellige medlemsgrupper, som Roskilde nu har, mærke klubbens DNA og så sørge for, at den ånd bliver ført videre. Jeg har ingen ambitioner om, at Roskilde skal være en Køge version 2. Hver klub har sine styrker og ånd, og jeg vil nu sætte nogle kræfter ind i at komme ind i Roskildes DNA.”

”Der har været igangsat mange projekter de seneste år, så jeg fornemmer, at det måske er tid til at starte en ny proces op, en ny strategiperiode, og det er noget, vi skal gøre sammen,” lyder det fra Jesper.

Jesper spillede i Roskilde første gang i 90’erme, da klubhuset lå på Kongemarken, så han skulle lige finde ud af de nye forhold, da han i 2021 kom tilbage som gæstespiller i klubben. Nu kommer han til at lære klubben at kende helt fra bunden.

”Jeg glæder mig rigtig meget at blive en fast del af klubben. Golf kan noget helt særligt. Her er vi fælles om en sport på tværs af alder, niveau og køn. Vores titel betyder heller ikke noget, når vi mødes på banen og både unge og gamle har muligheden for at opleve glæden ved at slå et godt golfslag. Det giver et fantastisk miljø, som jeg gerne vil være en del af.”

Jesper Wedersøe har sin første dag i klubben 2. november. Den nuværende leder, Anders Schnack, stopper med udgangen af november og der er derfor en periode med mulighed for overlevering. Der kommer senere besked om dato for reception.

På det ene billede skriver Jesper kontrakten under sammen med formand Kim Møller Behrend. Det andet foto er taget ved hul 18 med domkirken svagt i baggrunden.