Banen sneet til – golf er umuligt men ikke forbudt

Det var noget af en oplevelse, golfspillerne på banen gik igennem onsdag den 30. marts 2022. Fra morgenstunden gik Morgenherrerne og en gruppe fra Herredagen, der normalt spiller om formiddagen. Begge havde match med afsluttende frokost i klubhuset og deres runder på banen var stort set som normal golf – bortset fra, at de første timer måtte de på grund af frost holde sig fra sommergreens.

Men så vendte vejret. De hold, der gik ud fra kl. 11 og frem, startede med flot vejr, blev ramt af hagl og derefter sne i så store mængder, at de til sidst helt måtte opgive at fuldføre runden. Som resten af Roskilde blev banen også sneet til i løbet af ingen tid.

Torsdag er situationen den, at banen som sådan ikke er lukket, men for at sige det lige nu: Den er umulig at spille, og det har medlemmerne også fundet ud af. Seniorgolf skulle have startet sommersæsonen, men efter en vintersæsonsafslutning på sommergreens i sidste uge, så vendte vinteren tilbage, og seniorstyregruppen traf i aftes den meget fornuftige beslutning at aflyse.

Greenkeeperne har været i gang fra tidlig morgen, så adgangsveje til og omkring klubhuset er ryddet. Det betyder også, at vi kan gennemføre generalforsamlingen torsdag aften som planlagt.

Men hvad så med banen de kommende dage?

Så længe der er frost, er banen i princippet åben – med spil til midlertidige teesteder, men så snart det begynder at tø for alvor, kan der ske det, at banen bliver lukket nogle dage. Det har været tørt længe, så vandet skal nok trænge forholdsvis hurtigt ned, men indtil det er ske, kan vi mudre banen fuldstændig til bare på en enkelt dag med vand-golf, og det vil være ærgerligt så tæt på sommersæsonen.

Hold øje med “Banen i denne uge” på forsiden af hjemmesiden. Her kan du altid se den aktuelle status.

Opdatering 31. marts 2022 kl. 15: Greenkeeperne har nu besluttet at lukke banen helt for spil til og med mandag den 4. april.

Herunder er der en række billeder – bl.a. taget af seniorklubbens formand, Ejvind Jensen, der for en sikkerheds skyld mødte op torsdag morgen for at se, om der var nogle af hans medlemmer, der ikke havde fået beskeden om aflysning af dagens spil. Det havde alle dog regnet ud.

På billederne er også Anne-Marie Kruse og Hanne Holstein Henckel – to af de medlemmer, der fik en broget og halv runde onsdag eftermiddag.