Spar CO2 og scor drikkevarer ved at cykle til golf 1/8-15/9

Natur- og miljøudvalget fortsætter deres små og store initiativer til fordel for klima og miljø i og omkring Roskilde Golf Klub.

Det nyeste initiativ bliver afviklet i august og til midten af september, hvor alle medlemmer opfordres til at cykle til golf. Formålet er naturligvis at spare benzinen og udledningen af CO2.

Der skal være lidt at lokke med, så derfor har udvalget lavet en aftale med Restaurant Birdie og sekretariatet om udlevering af en gratis øl, sodavand eller et glas vin, når du kommer op på ni cykelture til og fra golfklubben.

Mange lodtrækningspræmier

Derudover er der præmie til dem, der har kørt flest kilometer og flest gange – ligesom der også er lodtrækningspræmier blandt alle øvrige. Natur- og miljøudvalget arbejder på, at der kommer rigtig mange lodtrækningspræmier, så motivationen for at deltage bliver endnu større.

”Vi er godt klar over, at det langt fra er alle, der kan opfylde de ni ganges cykeltur til golfbanen på halvanden måned. Det vigtigste er da også, at vi er mange med og derfor har vi mange lodtrækningspræmier,” fortæller Jan Eriksen fra udvalget.

Meget CO2 at spare

”I Roskilde Golf Klub arbejder vi aktivt med 12 ud af FN’s 17 verdensmål – og et af disse handler netop om bæredygtig energi. Ser vi isoleret på, hvad medlemmer, ansatte og leverandører fra Roskilde Golf Klubs udleder af CO2, så udgør transporten over halvdelen, så der er meget at hente, hvis vi kører sammen eller allerbedst cykler til golf. Det er en ændring af vaner, der ikke kan lade sig gøre for alle og ikke altid for dem, der kan. Men nu starter vi og håber, at resultaterne og de ændrede vaner kommer stille og roligt,” siger Jan.

Betingelsen for at deltage i ”Vi cykler til golf” er, at der skal udfyldes et ”cykel-scorekort”, som bliver udleveret i sekretariatet – og også skal afleveres i sekretariatet bagefter.

Eksempler på lodtrækningspræmier:

• Bolde
  • Greenfeebilletter
  • Gaver fra klubbens sponsorer

Sådan deltager du i konkurrencen:

• Hvert medlem kan fra mandag den 2/8 få udleveret et ”cykel-scorekort” i sekretariatet
  • På kortet skriver du hver gang, du har cyklet til golf – ud og hjem tæller som én samlet tur
  • Når du har cyklet ni gange, kan du få udleveret øl/vin/vand i Restaurant Birdie
  • Restaurant Birdie noterer, at du har fået udleveret din gevinst
  • Du kan skrive helt op til 18 ture på kortet, men du kan kun få øl/vin/vand én gang
  • Efter 15/9 afleverer du kortet i postbrevsprækken under lugen til sekretariatet – seneste frist er 16/9 2021
  • Efter 16/9 tæller sekretariat og natur- og miljøudvalg ture, kilometer, deltagere og udleverede drikkevarer sammen – og der findes vindere, der offentliggøres på roskildegolfklub.dk

Til sidst offentliggør natur- og miljøudvalget også, hvor meget CO2, golfcykelturene har medvirket til at spare.

Det med småt:

Man kan kun deltage en gang i perioden. Sekretariatet noterer alle, der får udleveret et scorekort. Du kan kun få udleveret til dig selv – ikke til andre medlemmer, familie og venner.

På billedet er det natur- og miljøudvalget i deres grønne trøjer, der første gang blev brugt, da udvalget i juni promoverede natur-initiativer over for miljøminister Lea Wermelin i forbindelse med den landsdækkende kampagne, ”Vild med vilje”. Fra venstre er det Lars Carlsen, Jan Eriksen og Henning Nordstrøm.

På det andet foto er udvalget flankeret af daglig leder, Anders Schnack og chefgreenkeeper Nick Bosholdt.