Stor succes for ny shortgame match – måske ny på vej?

”En rigtig sjov og lærende match”.

Det var en af de mange positive tilkendegivelser efter en helt anderledes match i Roskilde Golf Klub afviklet på Skjoldungebanen fredag den 30. august 2024.

Matchen handlede om det korte spil – og konceptet var almindelig stableford kombineret med en masse short game øvelser, dels på de forskellige huller, dels til sidst på puttinggreen. Der blev med andre ord pitchet, chippet og puttet fra kort og lang afstand af de i alt 27 deltagere i alle handicapgrupper, der havde tilmeldt sig.

Med tre på hvert hold passede det lige med deltagerantallet på 27 – og runden tog også sin tid, for på syv ud af de ni huller var der en ekstra konkurrence, når bolden var sendt i hul på almindelig vis. I alt varede runden mellem 2½ og 3 timer.

Den første – og helt suveræne – shortgame-master blev Asger Vedel Hvas Olsen, der specielt i kortspils-konkurrencerne var voldsomt meget bedre end alle de resterende 26. Han scorede 90 points i den konkurrence, hvor næstbedste lå på 67.

Mange fik lyst til selv at gå i gang med at træne shortgame – og man kan finde konceptet på Dansk Golf Unions hjemmeside. Kort fortalt går det ud på, at man chipper, pitcher eller putter på forskellige længder med fire bolde hver gang (undtagen 1 m put, hvor det var otte bolde). Der er så forskellige points afhængig af, hvor tæt man kommer på hullet – med mulighed for ekstra bonus både, hvis bolden ryger i hul og hvis man i den enkelte konkurrence er god. På den måde kan man konkurrere med sig selv – for man udfylder et scorekort, som også er at finde på DGU’s hjemmeside. Ved matchen fredag var der nogle DGU-målebånd med afstandene i farver, så det var nemt at uddele point på hullerne.

Dagens samlede vinder blev som nævnt Asger Olsen med Henrik Overgaard Pedersen som nummer to og Asgers far, Niels Hvas Olsen, på tredjepladsen.

I stablefordkonkurrencen vandt Mads Caspersen med 25 point foran Tommy Rasmussen med 18 point – og de efterfølgende, John Plejdrup og Tutter Blume, havde også 18 stablefordpoint.

Herunder kan du se fotos fra shortgamematchen, der var arrangeret af Kuno Kragh og Jesper Wedersøe fra sekretariatet. De modtog undervejs og efter matchen så mange positive reaktioner, at de er gået i tænkeboks i forhold til at arrangere endnu en shortgame match i løbet af efteråret.

Fortsættelse følger altså …. måske ….