Flot herreoprykning til 1. division – 13-5 sejr over Greath Northern

Søndag den 15/9 2024 var en skæbnedag for vores førstehold på herresiden, som skulle spille om oprykning til 1. division i Danmarksturneringen. Kampen skulle spille mod Great Northerns andethold – og der var på forhånd udsigt til en hård dyst, hvor alle skulle spille op til deres bedste for at det kunne lykkes.

Dagen før – om lørdagen – havde holdet en chance for at rykke op uden at spille, da Greath Northerns førstehold netop i 1. division skulle spille oprykningskamp til Elitedivisionen og tabte de den kamp, kunne deres andethold ikke rykke op og pladsen ville automatisk gå til Roskilde. Imidlertid vandt Greath Northern 1 13-5 over Asserbo og derfor ingen gratis oprykning til Roskilde. Der skulle for alvor spilles om det om søndagen.

Holdet mødte op klar til kamp på Brøndby Golfklubs baner i strålende sensommervejr og var fra morgenstunden i godt humør med masser af kampgejst.

På holdet til denne match havde holdkaptajn Henrik Larsen og træner Martin Hansen udtaget Mads Viemose Larsen, Oskar Emil Harald Nielsen, Martin Hansen, Jakob Falk, William Bredtved Hansen og Nicklas Smith Mølholm. Der var også opbaking med i form af caddier og medlemmer fra klubben, der var mødt op for at vise deres støtte undervejs – og tusind tak for det.

Som altid startede dagen med foursomes og det var afgørende at komme godt fra land. Der spilles tre foursome matcher og disse udgør en tredjedel af de 18 point, der spilles om. Heldigvis tabte vi kun enkelt match og kunne dermed gå til frokost med en føring på 4-2.

Om eftermiddagen skulle der spilles single – 6 matcher i alt. Og her var holdet suveræne – Roskilde tabte kun en enkelt match, en blev delt og de sidste fire vundet. Som altid i dette format var det dog ikke uden drama undervejs og der var flere gange i løbet af dagen, hvor det så ud til at pilen kunne pege den anden vej. Alle fik dog holdt fast og spillet sig op og dermed endte matchen 13-5 i Roskildes favør og næste år kan vi dermed se frem til at skulle spille i 1. division. Det r første gang i flere år, vi kan være med på det niveau og vi håber selvfølgelig på at det bliver en god oplevelse til næste år, hvor modstanden helt sikkert lige tager et niveau op i forhold til i år.

Men holdet er klar til at tage udfordringen op og næste år bliver dermed at år fyldt med store golfoplevelser når der skal spilles Danmarksturnering igen.

Stort tillykke til alle spillerne og holdkaptajnen for en velspillet og veludført sæson i 2024.

Anders Djurhuus, formand for eliteudvalget

På billedet står holdet i midten (Martin, Oskar, Jakob, William, Nicklas og Mads) med Sofus Thor Bach Hansen og Mathias Harbison-Hansen på hver side. De var med som caddier og moralsk støtte.