Træt af skolen, men rigtig god til golf

21-årige Oskar Emil Harald Nielsen er motiveret for at spille golf, en hel del endda. Han laver faktisk ikke andet. At det så er på bekostning af, at der ikke er penge til andet end noget, der handler om golf, det er der ikke noget at gøre ved. Lige nu fylder golf det hele.

Det vil vi få at mærke nu her, hvor golfsæsonen er kommet godt i gang. Oskar vil være en af de flittigste på drivingrange, træningsområdet og på puttinggreen. Der skal slides for at nå målet og det er ubetinget at blive professionel golfspiller.

Nu repræsenterer han Roskilde Golf Klub efter i 2022 at være skiftet fra barndomsklubben i Sorø og er fast mand på 1. holdet.

Her i 2023 er han kommet rigtig godt fra land – ved at vinde DJGA Spring Open 2023 i Royal Golf Club i København i dagene op til påske – ovenikøbet for 2. år i træk.

En sejr er en sejr, men Oskar er alligevel ikke helt tilfreds. Det skyldes ikke mindst scoren på +12, som er usædvanlig høj for en topgolfturnering.

”Jeg har det lidt dårligt med at vinde med en score så langt over par, men det er jo også en af de sværeste baner i Nordeuropa. Der er mulighed for at få strafslag overalt og så er par 3 hullerne også meget svære. Oven i det var det megakoldt – så meget, at vi på førstedagen fik flyttet vores starttid nogle timer på grund af rimfrost. Men sidste år var min vinderscore endnu dårligere, nemlig +19 og 3. pladsen var helt oppe på +29,” fortæller Oskar.

I 2022 vandt han efter omspil, mens han her i 2023 vandt med to slag til nærmere forfølger, Jakob Ingi Petersen fra Hjortespring.

I den kommende tid skal han deltage i Møn Open. Eccotouren på Rømø og derimellem Roskildes egen elite-træningslejr på Lübker. Flere af klubbens øvrige elitespillere er tilmeldt turneringen på Rømø (Andreas Hillersborg, Mads Viemose Larsen og Nicklas Smith Mølholm) – og Nicklas er også med på Møn.

Men hvem er han så, Roskildes nyeste 1. holds spiller?

”Jeg har spillet i Sorø siden jeg var otte år, men fik så lyst til at prøve noget nyt og da jeg i forvejen kendte Mads Emil Boas her i Roskilde og havde god kontakt til nogle af de andre i elitegruppen, så skiftede jeg til Roskilde, hvor der er flere gode spillere og et godt sammenhold, som jeg er kommet med i. Min far og mor bor stadig i Sorø og jeg har en kæreste i Lyngby, hvor jeg er meget.”

Han tjener en lille smule til diesel til bilen og får madpenge hjemmefra – så der er ikke plads til de store udskejelser. Skole gør han sig ikke i mere. Lige så stor, motivationen er til golf, lige så lille var den til skolen, så lige nu er der ikke en plan B, hvis golfeventyret ikke bliver succesfuld. Men det arbejder han også hårdt på.

”Jeg havde godt nok en downperiode sidste år, da jeg blev syg og blev undersøgt for lymfekræft. Det var en hård tid og jeg endte også med at trække mig fra klubmesterskabet undervejs, fordi hverken mit hoved eller min krop havde det godt. I den periode tabte jeg mig også syv kilo. Nu er jeg imidlertid kommet godt igen. Jeg har trænet hårdt både fysisk og teknisk og har også fået hjælp til det mentale, så jeg glæder mig til denne sæson,” siger Oskar.

Et af hans fokuspunkter i år er forbedring af putting, som Oskar ifølge sig selv er dårlig til.

”Men nu har jeg fået hjælp af en af de bedste puttetrænere i Danmark, Kenneth Hansen fra Great Northern og det har virkelig hjulpet. Kenneth har formået at gøre putting sjovt,” siger Oskar, mens han demonstrerer, hvordan han træner på klubbens puttinggreen.