Fuldt hus og højt humør til fejring af de første 50 år

Højttalersystemet til dagens talere virkede ikke optimalt, men det er vist også den eneste finger, der er at sætte på en fantastisk dag, da Roskilde Golf Klub fejrede 50-års fødselsdag mandag den 3. april 2023.

Det præcise antal besøgende er svært at gøre op, men tallet ligger et sted mellem 300 og 400 og stemningen var fantastisk. Nye som gamle medlemmer deltog – og der var endda medlemmer til stede, som har været i klubben i alle 50 år.

En af initiativtagerne til Roskilde Golf Klub, Hans-Christian Eisen, kom sammen med sin kone Hanne, der også var med i starten. Hans-Christian sad med i den første initiativgruppe, den første bestyrelse og stod for medlemsadministration og information de første ca. syv år, havde en kraftig andel i forhandlinger med kommune og andre omkring areal til bane + han var med til at bygge det første klubhus på Kongemarken op. Så han har bidraget voldsomt i klubbens første år.

Eisen holdt en lille tale, hvor han udtrykte stor glæde over at være med til jubilæet og han var stolt af, at så mange frivillige i årene efter etableringen har ført stafetten videre med at drive og udvikle klubben.

”I de første år var der mange glæder men også mange udfordringer, så det nogle gange kneb med at bevare optimismen. Fx var det svært at holde på medlemmerne i de år, hvor vi kæmpede for at få en bane. Men det lykkedes til sidst og det er glædeligt at se klubben i dag.”

En del af dem, der også bidrog i klubbens første år, var med til receptionen. Roskilde Golf Klub ville ikke eksistere i dag uden de mange frivillige, der har stået for arrangementer, drift af klubben og for hele tiden at tænke udvikling og forbedringer. Det er takket være frivillige, vi har bevæget os fra en klub uden faciliteter til i dag at have et nyrenoveret og udvidet klubhus, en 18-huls bane og en helt ny 9-huls bane.

I klubbens jubilæumsbog, som udkom i forbindelse med receptionen, er det muligt over 172 tætpakkede sider med ca. 400 billeder og masser af interviews og fakta, at læse hele historien – lige fra de store, vellykkede arrangementer til de mere bøvlede og udfordrende beslutninger, som også har været en del af klubhistorien.

Bogen er forfattet af klubbens webmaster, Henrik Overgaard Pedersen, og den kan købes for 150 kr. i sekretariatet. Der er ca. 150 eksemplarer til salg endnu – ud over dem, der blev solgt i forbindelse med receptionen.

Restaurant Birdie serverede mad, mens Otto Suenson Vine og Carlsberg stod for drikkevarer – og det lykkedes forpagter Peter Lassen og hans personale at følge med efterspørgslen, selv om der kom væsentligt flere, end de ca. 250, der var forventet.

Dagens værter var nuværende formand Flemming B. Nielsen, der var flankeret af de fem af klubbens tidligere formænd, vi stadig har iblandt os. Det var Verner Pedersen, Lis Reisby, Aksel Nissen, Jan Eriksen og Kim Møller Behrend. Sammen med receptionskoordinator Christian Buch-Hansen var de klædt i en flot mørkeblå ”pullover” trøje med jubilæumslogo, som medlemmerne også kan købe. Trøjen er til salg via GolfBox (kig under ”klubturneringer”), og det er muligt at prøve en i Large og X-Large i sekretariatet, så du kan finde ud af, hvilken størrelse, du skal vælge.

Royal Jazzband med vores klubmedlem Jan Falk Schollert i spidsen sørgede for musik mellem 15 og 17 – og inden da blev der holdt en række taler. Slaget blev styret af dagens toastmaster, Jan Eriksen, og første mand på talerstolen var Kim Møller Behrend, der har været formand indtil for 14 dage siden. Kim brugte det meste af sin taletid på at takke alle dem, der har en andel i, at Roskilde Golf Klub er blevet så stor en velfungerende forening og udover ildsjæle og sponsorer fremhævede han klubbens fire æresmedlemmer, Arne ”Matas” Kristensen, Erling Høyer, Jan Eriksen og Hans Møllegaard.

Derefter fik formanden for Roskilde Kommunes kultur- og idrætsudvalg, Mogens Hallager, ordet og han roste klubben for dens bredde i medlemsskaren, fra fem til over 90 år og sagde, at sportsforeninger er med til at sørge for, at kommunen hver gang, der bliver givet en krone i støtte, får fire gange så meget tilbage i form af folkesundhed.

”Ikke mindst jeres indsats over for handicappede, der bruger golf som genoptræning, er en virkelig god aktivitet,” sagde Mogens Hallager.

Sidste taler var formanden for Dansk Golf Union – og han kom både af med stor ros og et muligt forbedringspunkt.

”Jeg kender Roskilde Golf Klub som en forening, der i Golfdanmark er gået forrest med rehabgolf og natur- og miljøarbejdet. Fx var i en af de første til at arbejde med FN’s verdensmål. Det har givet masser af værdi, synlighed, goodwill og accept. Jeg ved godt, at Hans Møllegaard fra rehabgolf her i Roskilde nogle gange siger, at vi ikke støtter nok, men vi har også begrænsede ressourcer. Der er dog ingen tvivl om, at rehab er et godt sundhedsprojekt og støtter godt op om DGU’s ”Golf gavner-projekt.”

”Derudover må jeg erkende, at min viden om Roskilde er begrænset, så jeg måtte trække på andre kilder og var så inde på jeres hjemmeside og kigge. Og så må jeg bare sige: Wau, hold da op, hvilken imponerende hjemmeside. Det kostede mig lige et par timer.”

”Den eneste ærgerlige ting, jeg faldt over, er et faldende juniormedlemstal. Her kunne der godt være et indsatsområde for jer. I ligger rigtig godt i naturen, men også så bynært, at det må give grobund for en voksende juniorafdeling. Flere børn kan være med til at sikre dansk golf fortsat gode resultater i ind- og udland, men børnemedlemmer i dag er samtidig dem, der er medlemmer i klubben om 10, 20, 30 eller 40 år,” sagde Lars Broch Christensen og tilføjede, at ”det ser ud til, at det er en veltrimmet klub, der nu bliver overdraget til de næste 50 år.”

Herunder kan du se masser af billeder fra den velbesøgte reception: