Særlige lempelsesregler for rehab-golferne

Hvis du er lam i den ene side, har svært ved at gå og stå så er det ikke en let situation at stå ude i roughen eller i en bunker og skal slå til bolden.

Det er derfor en af de situationer, hvor rehab-golferne i Roskilde har fået særlige lempelsesregler. Det har de sådan set haft i forvejen – på det uformelle plan. Nu har rehab-udvalgets styregruppe imidlertid fået formuleret lempelsesreglerne, så de fremover bliver administreret nogenlunde ens af både spillere og hjælpere.

”Vi arbejder på at få fælles lempelsesregler for alle de klubber i Danmark, der har rehab-golf. I første omgang har vi udarbejdet vores egne men går i dialog med andre klubber om at finde et fælles regelsæt,” fortæller Hans Kristian Olesen fra rehab-udvalgets styregruppe.

Han siger, at reglerne er udarbejdet med udgangspunkt i, at alle spillere får så god en oplevelse som muligt. Reglerne giver derfor mange flere muligheder for at genplacere bolden end ved golf for spillere uden handicap.

”Det bliver aldrig 100 procent retfærdigt, for alle rehab-golfere har forskellige fysiske handicap, men det gælder om at alle får fornøjelse med spillet, og derfor har vi lavet et regelsæt, der gør, at det er muligt at komme banen rundt uden alt for mange nederlag,” siger Hans Kristian.

Fokus på rehab-flow

Rehabudvalget har også kigget på, hvordan rehab-golfspillet fredag formiddag kan glide endnu bedre.
Ligesom i almindelig golf kan rehab’erne også havde udfordringer med flowet på banen. Men udover at der findes både hurtige og langsomme spillere, så spiller de fysiske handicaps også ind for rehab-spillerne. Derfor har rehabudvalget indført nogle ekstra foranstaltninger omkring flow – foruden at bruge de samme redskaber som for alle andre golfere.

For at starte med de sidste først. Der kan fx blive brug for at lukke igennem og her bliver rehab-golferne bedt om at gøre det på samme måde som alle andre, nemlig at lade de hurtigere spillere slå ud sammen med dem, der skal overhales eller vinke de hurtigere frem, hvis dem, der skal overhales, allerede står ude på hullet.

”Derudover har vi fået indført nogle særlige tiltag, som alene gælder for rehabspillerne på Skjoldungebanen. På de tre længste huller er der et stykke ude i fairway sat blå markeringer. De fortæller, at her kan de dårligst gående eller kortest slående spillere starte fra, så det faktisk bliver muligt at komme op til green og i hul inden for de antal slag, de har til rådighed. Vi vil gå i dialog med greenkeeperne om at få sat lidt flere af den slags markeringer op,” fortæller Hans Kristian Olesen, der også tilføjer, at både hjælpere og spillere skal være opmærksomme på hurtigere spil, hvis der er et hold på vej bagfra.