Skjoldungen afleveret – nye buske og træer er plantet

Selv om vi har spillet på 9-huls banen, Skjoldungen, siden juli 2022, så er det først nu her i februar 2023, at banen formelt er færdig og overleveret fra entreprenøren. I vintermånederne er de sidste ting omkring plantning af træer og buske klaret – og der er gjort en særlig indsats for, at begge dele får en god start.

”Vi har været nødt til at hegne både træer og buske ind. Ellers risikerer vi, at dyr skraber barken af træerne og at dyrene spiser af buskene, og det er de alt for små til at kunne tåle. Vi har med vilje købt buskene små – både fordi de store koster rigtig meget men også fordi, at forskning viser, at buske, der bliver udplantet små har større chancer for at overleve og være sunde på sigt,” fortæller chefgreenkeeper Nick Bosholdt, der har holdt overlevering af banen sammen med entreprenør Lars Thygesen fra Hovholm samt klubbens egen projektleder, Uve Jessen.

Uve har stor erfaring fra anlægsgartneribranchen og han har hjulpet både med indkøb af træer og planter men også med gode råd til pasning.

”Det er rigtig vigtigt, at der bliver lavet et vandingsprogram, der bliver fulgt 100 procent. Bare man springer en vanding over, risikerer træerne at gå i stå med væksten,” fortæller Uve.

Alle de ca. 800 buske og mindre planter er sat i et bælte ind mod naboerne langs hul 3 og 4, mens de i alt 30 træer er placeret overalt på banen, strategisk placeret så de markerer spilleretning. Se planteplanen her på siden.

Både Uve og Nick er glad for resultatet med den nye bane.

”Det er ikke 100 procent endt med det projekt, vi startede ud med. Vi har ændret lidt undervejs for at leve op til alle de regler og rammer, der er blevet sat via lokalplan og anbefalinger fra Dansk Golf Union. Resultatet er imidlertid blevet en bane, der efter min mening lever fuldt op til det, som klubben har bedt os om, så jeg er både glad og tilfreds,” siger Nick, mens Uve tilføjer:

”Fra starten har vi haft et godt samarbejde med entreprenøren baseret på tillid og gode aftaler og det er gået rigtig godt. Vi er meget tilfredse både med banen og den proces, vi har været igennem. Både tidsplan og budget er blevet overholdt – og vi har også fået en bane, vi bliver glade for. Hvis du spørger mig, så blev den taget i brug lidt for tidligt, men vi var selvfølgelig alle sammen utålmodige for at komme i gang, og derfor har vi måttet leve med lidt gener i form af ujævne fairways, men det retter sig forhåbentlig til den kommende sæson,” siger Uve, og Nick tilføjer:

”Vi har tromlet banen i den våde periode her i vinter og har også lagt topdressing ind i planen for foråret. Det skulle meget gerne give markante forbedringer i år i forhold til sidste år.”

Der er her i vinterens løb kommet et par forhindringer, der skal tackles. Den største er et træ ind mod skellet til en af naboerne, der er væltet ind over en del af de nye planter. Det træ skal fjernes uden at det ødelægger alt det nyplantede. Desuden har der været nogle enkelte skader på greens fra dyr i området.

”Det er dog ikke lige så slemt som sidste vinter, men man kan godt se, at området er meget besøgt af dyr. Vi kan også se en stigning i antal dyr på den store bane, så det er nok noget, vi skal vænne os til i fremtiden.”

Der bliver out of bounds med forbud mod at hente bolde inde i området med de nye planter. Det er hegnet ind, så det giver nok sig selv, at man ikke må gå derind.

”Vi forventer, at hegnet skal stå der i ca. fem år, inden planterne kan klare sig selv,” siger Nick.

Den nye del af Skjoldungebanen er helt lukket her i vinterperioden. Det er kun en lille del af banen, der er en del af vinterbanen, der går på kryds og tværs af hele golfbanens område.

På billedet er det entreprenør Lars Thygesen, der står sammen med Uve Jessen på Skjoldungen.