Gør klar til vinter – men spiller stadig til sommergreens

Hvorfor har greenkeeperne sat gule flag op på fairway? Må vi ikke spille til de normale greens?

Sådan lyder nogle af de nysgerrige spørgsmål her i disse dage, hvor greenkeeperne kører rundt på banen for at vedligeholde – men også for at gøre klar til vinteren.

Men bare rolig. Vi kan stadig spille til de normale greens – bortset fra, hvis der kommer rimfrost om morgenen. Er der rimfrost, når du slår ud, så skal du spille til de gule flag. Det er først, når rimfrosten er væk igen, at vi må spille til de normale greens.

Vejrudsigten lyder lige nu på et vejr, der gør, at vi kan spille fuldt ud et stykke tid endnu, men hold altid øje med “Banen i denne uge” øverst på hjemmesiden. Her står altid den helt aktuelle status på banen.

“Her vil vi blandt andet annoncere, når vi lukker teesteder og erstatter dem med midlertidige teesteder og/eller måtter. Det gør vi sandsynligvis gradvist den kommende tid – og under “Banen i denne uge” vil det tydeligt fremgå, hvilke teesteder, der er lukkede,” fortæller chefgreenkeeper Nick Bosholdt.

Han siger også, at de spillere, der plejer at køre i golfbiler, skal forberede sig på, at det snart er slut – sandsynligvis efter næste regnvejr, da banen så visse steder vil tage skade, hvis der kører golfbiler.

“Vi har også forberedt os til vinterbanen, men det kommer der mere information om, når den skal tages i brug. Indtil videre kan man sagtens spille videre på både Store Skjold og Skjoldungen.

I midten af november bliver porten i baghallen også lukket ned – men for alle er det muligt at komme ind via en kode, der i sin tid er blevet sendt til alle medlemmer med skabe i hallen.

På billedet er det Josefine Andersen Kold, der i år er blevet udlært greenkeeper i Roskilde Golf Klub. Hun er nu stoppet og er i gang med at finde nye græsgange som udlært. På billedet står hun med et af de gule flag, som vi skal spille til, hvis der er rimfrost.