Se kort over Skjoldungen og hvor mange slag, du har

Her kan du se oversigtskortet over Skjoldungen – Roskilde Golf Klubs nye 9-huls bane, som åbner tirsdag den 5. juli 2022. Længere nede kan du også få et overblik over de enkelte huller med afstandsmarkeringer.

Der er også lavet tabeller for både herrer og damer, så alle kan se, hvor mange ekstra slag, man har på banen i forhold til sit handicap. Er du en af elitespillerne, så vil du opdage, at du skal spille flere af hullerne under par for at spille op til dit handicap. Men for alle os andre er der ekstra slag. Se link til tabellerne længere nede på siden.
Først lidt om banen, så du er godt forberedt, når banen åbner.

Der bliver to udslagssteder (teesteder) på otte ud af ni huller. Kun på hul 3 er der ét fælles teested. Teestederne er lagt, så det ene giver en lidt længere og flere steder en lidt sværere adgang mod greenen.

De to teesteder får navnene 25 og 30. De er navngivet på samme måde som teestederne på Store Skjold, hvor tallene svarer til den samlede længde på banen divideret med 100. Tee 50, 53 og 58 svarer altså til en længde på 5000, 5300 og 5800 meter for 18 huller.

Tee 25 og 30 svarer til 2500 og 3000 meter – i forhold til 18 huller, altså to runder. En 9-hullers runde svarer derfor til ca. 1250 og 1500 meter fra de to teesteder.

Banen er rated efter, hvor svær banen er at spille. Der er lavet en prioritering af de enkelte huller på samme måde som på 18-huls banen. Det sværeste hul er hul 5 – et par 4 hul længst væk på det nye areal.

Også ratingen er lavet ud fra, at man spiller banen som en 18-huls bane – altså to runder. Det sværeste hul har derfor både handicapnøgle 1 og 2 – også kaldet index – mens det næstesværeste har 3 og 4 helt frem til det letteste, som har 17 og 18.

”I hverdagen behøver du som spiller ikke tænke på den slags, for når du skriver et scorekort ud på printeren i klubhuset, så har GolfBox-systemet automatisk sørget for at notere på hvilke huller, du har ekstra slag og hvor mange, det drejer sig om,” fortæller Henrik Overgaard Pedersen fra sekretariatet.

Her finder du tabellerne med tildelte ekstra slag i forhold til dit handicap:

Bemærk, at antal tildelte slag i skemaerne passer til, hvis man spiller 18 huller, altså to runder. Langt de fleste spiller kun en runde, og derfor har du kun halvdelen af de tildelte slag, der står i skemaet. Er tallet ulige, runder du op, når du har divideret med to. Men som nævnt – alt dette foregår automatisk, når du udskriver scorekort.

Kortet over banen bliver trykt på scorekortet, mens detailkortene på de enkelte huller kommer til at fremgå af teestedsskilte, der bliver placeret på alle huller – på samme måde som på Store Skjold.