Skjoldungen åbner i starten af juli

Så er der sat tid på åbning af Roskilde Golf Klubs nye 9-huls bane, Skjoldungen. Det bliver i starten af juli 2022, at par 3 banen bliver afløst af en meget bedre bane – med gode greens og teesteder og på et noget større areal.

Den præcise åbningsdato skal lige planlægges, men greenkeepere og baneentreprenør Lars Thygesen fra firmaet Hovholm har sagt god for, at de kan nå at være klar til den første uge i juli – dagene efter Tour de France-starten i Roskilde og Roskilde Festival.

Nyheden er modtaget med glæde i bestyrelsen – og formand Kim Møller Behrend sætter ord på, at 6-8 års forarbejde nu giver resultat:

”Det er helt fantastisk og en glædens dag. Nu får vi en ny bane, som er et aktiv for hele klubben. Den sikrer, at vi har et attraktivt og ligeværdigt tilbud til alle vores medlemmer. Vi får en rated 9-huls bane, som kan bruges af alle medlemmer unge som gamle. Banen er designet dels for at give vores nye golfspillere og prøvemedlemmer gode og optimale træningsfaciliteter, men som samtidig er et godt tilbud til de fuldtidsmedlemmer eller flexmedlemmer, der i dag kun spiller ni huller – enten på grund af fysik eller på grund af tid. Mit håb er, at banen bliver til glæde for alle vores forskellige medlemstyper. Vi har nu ét godt golfanlæg med flere spillemuligheder,” siger Kim Møller Behrend.

9-huls banen er ikke så lang som 9 huller på den store bane, men den er lang nok til, at det fremover kan lade sig gøre at spille sig ned i handicap – og da greens og teesteder er konstrueret efter nutidens standarder, vil også lavhandicappere kunne få glæde af at spille på Skjoldungen.

Arbejdet med at få alle detaljer på plads til baneåbningen er nu gået i gang. Det handler om skiltning, scorekort, flytning af 9-huls aktiviteter på 18-huls banen, handicapnøgler, lokalregler, åbningsarrangement og meget mere.
Desuden bliver det sådan, at par 3 banen bliver lukket 1-2 uger op til baneåbningen. Her skal entreprenøren gøre det sidste klar, fx nedlægge gamle bunkers, dræne og lægge sand i de nye, tromle og lignende.

Der kommer senere mere præcis information om alle detaljerne.

På Store Skjold bane er der matcher, klubber i klubben og andre aktiviteter – og bestyrelsen ser meget gerne, at der også kommer lignende aktiviteter på Skjoldungen. Det kan både ske i regi af de nuværende klubber i klubben, men det kunne også være andre former for enkeltstående eller tilbagevendende arrangementer. Er du flexmedlem og har ideer og lyst til at stå for en aktivitet på den nye bane, så kontakt sekretariatet.

På billedet er det greenkeeperne Nick og Martin, der er i gang med at lægge fliser på de steder, hvor der skal være bænke på den nye bane.