Forbereder 50-års magasin: Møde for historieinteresserede

Roskilde Golf Klub har en lang og begivenhedsrig historie, som skal ned på papir i form af et udførligt jubilæumsmagasin, der udkommer i anledning af 50-års jubilæet i 2023.

Magasinet skal fortælle om alt om klubbens historie fra de første svære år i starten af 70’erne, til de første ni huller kom i 1978, til de 18 huller i 1993, det nye klubhus i 2003 og i nutiden den nye 9-hullers bane, som vi tager i brug i år.

Der bliver masser af billeder, fakta og anekdoter – et skrift, der forhåbentlig kommer til at vække interesse både for nye og “gamle” medlemmer.

Har du været med i mange år og/eller er du historisk interesseret, så meld dig som interesseret i et medlemsmøde.

Mødet finder sted torsdag den 24. marts 2022 kl. 19-21.30 i klubhuset.

”Det er ikke et helt almindeligt medlemsmøde med fri tilmelding for alle. Der er et begrænset antal pladser på ca. 25 og jeg har på forhånd reserveret nogle pladser til nogle af dem, der forhåbentlig selv kan bidrage med historiske oplysninger – og vi skal ikke være flere, end vi kan få en god dialog og hvor vi i fællesskab kigger på billeder og tjekker fakta i noget af det materiale til jubilæumsmagasinet, der allerede er indsamlet,” fortæller webmaster Henrik Overgaard Pedersen, der er redaktør på jubilæumsskriftet.

Mødet har flere formål:

• Visning af billeder med henblik på at få navnene identificeret. Det drejer sig om billeder både fra nutid og fortid – også juniorer, der nu er blevet voksne
  • Visning af en film, der blev optaget omkring klubbens start – her skal vi også have sat navne på de medvirkende
  • Opsamling af små gode historier fra klubbens levetid
  • Fuldførelse af en liste over alle klubbens frivillige i udvalg, bestyrelser og klubber i klubben gennem tiden

“Har du selv billeder liggende, så tag dem endelig med. Vi er interesserede i billeder fra alle 50 år – altså både nye og gamle. Meget gerne med mennesker på.”

På medlemsmødet byder klubben på øl/vand/kaffe samt et stykke kage.

Er du interesseret i at deltage så skriv til Henrik på . Kender du nogen, der har haft en stor rolle i klubbens historie, men som ikke længere er medlem, så giv meget gerne tippet videre.

Heldigvis er der bevaret meget skriftligt materiale i form af medlemsinformation, klubblade og generalforsamlingsreferater, men der er også nogle ”huller” i historien.

Vi mangler fx:

• Nyhedsbreve på mail fra 2006 og frem til 2015
  • Årbog 1995
  • Medlemsinformationer i 1982 og 1983 – der er et hul mellem det, der ligger hos Lokalhistorisk Arkiv og det første klubblad i efteråret 1983
  • Medlemsliste fra 1973 eller umiddelbart derefter

Kontakt Henrik, hvis du kan hjælpe med noget af dette – eller har andre historiske dokumenter liggende, der kunne have interesse.

Her finder du Henriks kontaktoplysninger.