Ny vinterbane-tabel: Se, om du har fået flere eller færre slag

Har du været ude og spille vinterbanen før nytår og talt dine stablefordpoint efter runden, så skal du være ekstra opmærksom, når du nu skal ud igen.

Der er nemlig kommet en ny konverteringstabel for Roskilde Golf Klubs vinterbane – og det betyder, at der stort set er ændringer i antal tildelte slag for alle handicapgrupper. Højhandicapperne har typisk fået 1-3 færre slag at gøre godt med, mens lavhandicapperne enten er uforandrede eller har fået et slag mere.

Ændringen er lavet, fordi vinterbanen i år er anderledes end de foregående år.

“Vinterbanen er kortere end tidligere år og det har naturligvis indflydelse på konverteringstabellen. Samtidig er banen nu en par 64 i stedet for en par 65. Det skyldes, at hul 2 nu er et par 3 hul i stedet for et par 4 hul. Det betyder dog ikke så meget, da vi ikke kan blive reguleret op og ned på vinterbanen, men der er alligevel nogen, der konkurrerer mod sig selv og andre, så derfor skal konverteringstabellen også være så korrekt som mulig,” fortæller Jan Birger Nielsen fra baneudvalget, der har stået for opdateringen.

“Udover at banen er blevet kortere, var der også en fejl i den gamle tabel og samlet set betyder det altså, at højhandicapperne får færre slag. Men det er også rimeligt nok, for banen er blevet en del kortere og også nemmere at spille. Når det er sagt, så er det meget svært at lave en retvisende konverteringstabel for en vinterbane, da der er stor forskel på at spille sådan en bane på tidspunkter, hvor banen er meget blød og på tidspunkter, hvor det er frost og banen derfor er meget hård,” fortæller Jan.

Har du et handicap på 36, så har du som mand 28 ekstra slag på Roskilde Golf Klubs vinterbane. Kvinderne har 31 slag.  Det er to slag færre end før nytår.

Har du et handicap på 15, så har mænd 9 ekstra slag og kvinder 12. Det er ét færre.

Her kan du se den nye konverteringstabel, der er opdateret 3. januar 2022.