Vinterbanen åbner tirs 7/12 – risiko for lukning senere på ugen

Efter en weekend, hvor det på grund af regn og sne har været for vådt til at spille golf, åbner vinterbanen igen. Det sker fra tirsdag den 7. december 2021.

Det var ikke mange, der nåede at spille vinterbanen, da den åbnede sidst. Samme dag, som vinterbanen var planlagt til at åbne, kom der så meget sne, slud og regn, at banen blev lukket igen. Det var den 2. december.

Nu er vejret blevet så meget bedre, at banen kan åbne igen 7/12.

“Jeg bliver dog nødt til at sige, at det er muligt, at banen lukker senere på ugen igen. Det skyldes, at der er udsigt til sne på torsdag med efterfølgende plusgrader og så risikerer vi en meget våd bane igen. I år vil vi være hurtigere til at reagere på vejrskift med banelukninger. Hvis der bliver spillet golf på en meget våd bane, så risikerer vi at ødelægge vinterbane-golfoplevelsen resten af vinteren, fordi områder bliver trådt op. Vi vil hellere have en god vinterbane hele vinteren,” fortæller chefgreenkeeper Nick Bosholdt.

Hvis banen bliver lukket, bliver det offentliggjort her på hjemmesiden.

Herunder kan du se informationen om vinterbanen

Vinterbanen skal bookes som om, det er 18-huls banen – sekretariatet sørger for, at par 3 og flex-medlemmer får rettigheder til at booke tider her på linje med alle fuldtidsmedlemmer.

Vinterbanen er 18 hullers golfspil på den særlige bane, der går på kryds og tværs af de normale baner.  Både teesteder og vintergreens er placeret andre steder end normalt for at beskytte de dele af banen, der er sårbare over for vådt og koldt vejr – kombineret med mange forbipasserende. Vinterbanen er en anderledes måde at spille på – og udover en alternativ spilleoplevelse, så sørger vinterbanen også for, at de normale baner er tidligere klar og i bedre stand, når vi kommer til foråret igen.

Der er lavet et særligt scorekort til vinterbanen. Det bliver printet ud og kommer til at ligge ved lugen ind til sekretariatet. Du skal altså ikke printe scorekort ud – de to printere bliver lukket. Du skal imidlertid stadig bekræfte din tid på skærmen i klubhuset eller på GolfBox app’en. Kære par 3 medlemmer – bemærk, at dette også gælder for jer. I behøver normalt ikke bekræfte jeres tider på par 3 banen – men det skal I gøre på vinterbanen, og det kommer I også til at gøre, når vi åbner den nye 9-huls bane næste år.

Nederst finder du link til en side om vinterbanen – og der er også link til scorekortet, hvis du vil se det, inden du kommer ud i klubben.

Vinterbanen er næsten som den plejer at være. Der er dog et par enkelte ændringer.

Banen starter stadig på hul 1 på par 3 banen og fortsætter ved det normale teested på hul 2 på par 3 banen. Men på hul 2 skal vi ikke længere slå over åen. I stedet skal vi slå ned til green 6 på par 3 banen. Bliver den for slidt i løbet af vinteren, så bliver der skiftet over til green 5.

På hul 4 er der også lavet en ændring. Det hul har hidtil være med udslag bag hul 1 på par 3 banen over til en green før hul 9 på 18-huls banen. De tidligere år har dette hul imidlertid været næsten umuligt at spille, når det blev frostvejr, da boldene på grund af skråningen ikke kunne blive liggende, selv når man puttede. Derfor er hul 4 blevet lavet om. Nu er teestedet placeret bag greenen på hul 2 på 18-huls banen og der skal slås over på en vintergreen placeret på fairway på hul 8 på 18-huls banen. Der er lavet en ekstra green før åen, hvis fairway på hul 8 bliver for slidt. Og lander du på denne ekstra green, så skal du droppe væk for ikke at ødelægge ekstra-greenen. Der bliver givet besked, hvis ekstra-greenen bliver taget i brug.

Næste hul – hul 5 – bliver kortere end normalt, da teestedet bliver flyttet fra det meget smattede område foran teestederne på hul 8 på 18-huls banen. Se kortet over banen nederst – eller på den særlige vinterbaneside.

Bemærk, at det ikke er tilladt at køre i buggie eller andre køretøjer på banen.